Krachtige Jona

Mireille 02 maart 2023
Jona: een jongen van 16 die met zijn vader in een hofje woont met aan de overkant oma in haar gezellige huisje. Hij komt daar dan ook vaak, om haar bijvoorbeeld te helpen met klusjes, mede omdat het hem van jongs af aan is meegegeven dat het normaal is iets voor een ander te doen.
Anderzijds heerst er bij Jona op sommige vlakken een principieel klimaat: de joodse gebedsriten worden strikt nageleefd terwijl ze niet echt praktiserend zijn en alle deuren staan altijd open omdat ze geen geheimen voor elkaar mogen hebben.
Dat gaat wringen op het moment dat Jona met klasgenoten Lucas en Elin een profielwerkstuk begint over zijn oma en de werking van herinneringen. Zij verkeert in een lichte staat van dementie en spreekt plotseling over een Simon. Is er een verborgen familielid? Kunnen ze meer achterhalen over Jona's moeder die vroeg is overleden?

Er gebeurt veel in het verhaal; niet alleen Jona volg je maar ook het gezinsleven van Lucas en Elin hebben een rol. Ik heb even getwijfeld of alle verhaallijnen en gebeurtenissen soms niet te veel werden, maar toch waren ze een toevoeging en in het echte leven zit je soms nu eenmaal in een sneltrein waarvan je niet weet wanneer hij stopt. Ik raad het boek daarom vooral aan aan jongeren vanaf 15 jaar die al wat leesmeters gemaakt hebben (overigens vind je het boek in de boekhandel ook bij 15+). Daarbij is de belevingswereld van 16-jarigen goed gevat.

Daar zit overigens ook de kracht van 'Jona':
aan de hand van alleen dit boek al kun je een les maatschappijleer/geschiedenis inkleden. Gezinssituaties, joodse achtergrond, Tweede Wereldoorlog (en een bezoek aan het Holocaust Namenmonument), vriendschap/alleen zijn.
Kortom, een boek waarvoor ik een aanbeveling heb geschreven in de boekhandel. Wie wil het mede-ontdekken?

Meer recensies van Mireille