Een verhalend en informatief boek over homoseksualiteit

MireilleJonk 04 mei 2021
Dit boek is een onderdeel van de serie 'Inzicht'. De serie bevat allemaal verschillende thematische verhalen. Het boek 'Actie voor onze roze juf!', de naam zegt het al, gaat over het thema homoseksualiteit. Het boek kent twee delen: deel één is een verhaal over Juf Ieke, de nieuwe invaljuf in Lette's klas. Als Lette en Sami ontdekken dat ze met een vriendin samenwoont, komen er ouders in opstand. Deel twee is informatief: het bevat verhalen van kinderen die opgroeien met roze ouder, een roze juf en meester delen hun ervaring en er wordt allerlei informatie gedeeld over donorkinderen en wie de ouders zijn volgens de wet. Ook worden er vooroordelen over homo's besproken. Tenslotte worden er enkele internetsites genoemd waar kinderen meer informatie kunnen vinden én bevat het boek zelfs een woordenlijst met uitleg. Dit boek kan je goed inzetten voor een boekproject, of als start bij een themales van burgerschap.

Netty van Kaathoven vertelt in haar verhaal 'Actie voor onze roze juf' op een ongedwongen manier over homoseksualiteit. Lette, de hoofdpersoon, heeft twee moeders. Dat de juf dus met een andere vrouw samenwoont, is voor haar niet ongewoon. Juist door dit toegevoegde element kan het voor kinderen herkenbaar worden en kunnen ze zich inleven in Lette en in de juf.

Meer recensies van MireilleJonk