Historisch boek

MireilleJonk 23 maart 2021
De reis van Syntax Bosselman van Arend van Dam is een boek waar je op verhalende wijze wordt meegenomen in de reis en avonturen van Syntax in Amsterdam. Hij wordt daar samen met 27 landgenoten naartoe gehaald vanuit Suriname voor de Wereldtentoonstelling. Beloofd is als eregast, maar het blijkt dat ze hen tentoonstellen aan het Nederlandse publiek. Het boek kent, naast de reis van Syntax Bosselman, nog twee facetten: Arend van Dam vertelt geschiedenisverhalen van het jaar 1590 t/m 1863 (het jaar van de afschaffing van de slavernij) en ook bestaat een deel uit het ontstaan van het boek. De interviews die Arend van Dam las, reisverslagen, e-mails, alle bronnen die hij heeft geraadpleegd. Na het lezen van dit boek heb je een bredere kennis van de Gouden Eeuw en de slavernij en kan het zomaar zijn dat je je mening erover herziet. Althans, dat is bij mij het geval. Voor de zwarte mensen was de Gouden Eeuw niet zo goudkleurig als voor de witte en het leven na de slavernij evenmin. Arend van Dam vertelt over de moeilijkheden die zwarte mensen tegenkomen in het dagelijks leven, hoe ze dit ervaren en hoe dat alles is ontstaan. Een interessant, confronterend boek die je kijk op de geschiedenisverhalen verandert. Het boek kan je op drie verschillende manieren lezen: alle facetten apart, of gewoon van het begin tot het eind. Het boek kent prachtige foto's en afbeeldingen uit archieven en illustraties van Alex de Wolf. Een geschikt boek om voor te lezen in de klas of in te zetten tijdens het vak geschiedenis.

Meer recensies van MireilleJonk