Explorerend kinderboek met hedendaagse, herkenbare onderwerpen.

MireilleJonk 14 april 2021
'Tien vragen aan mijn vader', een kinderjuryboek waar maatschappelijke onderwerpen als schaamte, stalking en verschillende emoties/gevoelens in voorkomen. De lezende meid kan zich goed identificeren met de hoofdpersoon door de gebeurtenissen in het boek, die realistisch en hedendaags zijn. Het verhaal is soms beladen, maar over het algemeen grappig en herkenbaar. Het boek leest makkelijk weg door het eigentijdse taalgebruik.

Evelien Feltzer schrijft in het boek 'Tien vragen aan mijn vader' over Lou, die opgroeit met twee moeders. Voor haar twaalfde verjaardag krijgt zij een kaart van haar onbekende vader. Die kaart kwam precies op het juiste moment, want het was én zomervakantie én Lou kon op deze manier even uit de moeilijke situatie stappen wat ze zelf 'Het Incident' noemt. Eenmaal aangekomen in Tarifa, de plaats waar haar vader woont en een sappenbar runt, word je meegenomen in de momenten die Lou daar beleeft met haar vader, haar moeders, Bruno en diens moeder Blanca.

Het verhaal kent enkele flashbacks, maar wordt over het algemeen in chronologische volgorde verteld. Het speelt zich af in het hier en nu en wordt verteld vanuit het ik-perspectief. Evelien Feltzer beschrijft zintuiglijke kenmerken. Hierdoor ervaar je goed het verhaal en de gevoelens van Lou, bijvoorbeeld: 'Ik probeer al dat gestuiter in mijn buik in bedwang te houden als ik me naar Bruno draai.....' 'Ik voel een dikke plof in mijn buik....'

Ieder hoofdstuk wordt aangeduid met een titel, waardoor je al informatie krijgt over de inhoud ervan. Het boek heeft een prettig leesbaar lettertype en bevat geen tekeningen of afbeeldingen aan de binnenzijde waardoor je je fantasie de vrije loop kan laten. Op de kaft staat de titel groot geschreven in verschillende kleuren letters en tekeningen van een ananas, zonnebril en een watermeloen. Dit nodigt uit om te kiezen voor het boek!

Meer recensies van MireilleJonk