Muziek verbindt

Miriam Lucia 12 juni 2022 Auteur
In dit prachtig geschreven boek van Anne van Zwieten ontwikkelt de jonge Koerdische Daijri Khalaf zich van een onzekere en ontheemde vluchteling uit Iran tot een initiatiefrijke, ondernemende man. Hij werkt in een houtzagerij waar hij de ruimte krijgt ook tijd aan zijn inlegwerk te besteden. Als vrijwilliger werkt hij samen met mensen “die een beetje anders zijn” in de tuin van een landwinkel. Hij weet de juiste snaar bij hen te raken via het bespelen van de setar en leert hen via muziek hun verhalen te vertellen.
Terwijl hij hier langzaam een weg vindt in de Nederlandse maatschappij speelt de zoektocht naar zijn verloren liefde, Zilan. Met behulp van een journaliste die zijn verhaal wil vastleggen vindt hij Zilan na zes jaar weer terug. Toch kunnen zij niet samen verder op de manier waarop Daijri het zou willen, maar hij krijgt zijn leven op de rails door zich te focussen op de mogelijkheden die op zijn pad komen.
Ik was vele malen tot tranen toe ontroerd door de prachtige vertelwijze van dit verhaal.

Meer recensies van Miriam Lucia