Een ode aan Hildeke (en aan haar vader).

De kaft nodigde mij in de boekenwinkel al direct uit om dit boek op te pakken en door te bladeren. Dit boek wilde ik graag lezen! Het eerste boek wat ik van Lieve Joris las, was Mali blues en daarin was haar ontmoeting met Kar Kar voor mij het hoogtepunt. Vervolgens heb ik al haar boeken gelezen. Groot was mijn vreugde toen ik het boek Hildeke mocht recenseren voor De Club van Echte Lezers. Écht tof.
In haar tweede familieverhaal, na haar diverse reisverhalen, beschrijft Lieve Joris haar relatie met haar oude dementerende vader en haar jongste zus Hildeke, die behept is met syndroom van Down. Lieve Joris stelt zicht kwetsbaar op en schrijft liefdevol zonder haar eigen rol in het geheel te sparen over het wel en wee van met name de laatste jaren van het leven van de vader en van Hildeke .Het is een boek met prachtige Vlaamse uitspraken en gezegdes zoals:
Iedere bezoeker brengt vreugde aan, is het niet met komen dan is het wel met gaan. Of: Daar doe ik niet aan mee, dat smaakt naar niks. Of: Hoe komt dat hier uit de hemel gevallen? Ik zou zeggen zelf lezen en laaf je aan het Vlaamse taalgebruik. Dit boek is een mooi klein ontroerend kleinood.

Meer recensies van Miriam van den Brink