Atlas

Monique 28 mei 2023
Dit is het laatste boek in de zeven zussen reeks. Het boek is afgemaakt door de zoon van Lucinda aan de hand van aantekeningen die ze had achtergelaten.
Dit boek neemt ons mee in het leven van Atlas. Hoe hij opgroeide als kind en welke gevaren hij heeft moeten doorstaan en hoe hij door het verleden zijn dochters kon adopteren. De zeven zussen.

Op alle vragen die gerezen zijn in de voorgaande boeken wordt antwoord gegeven.
Het verhaal is deels in het verleden en deels in het heden. Het is heel mooi gedaan. Het verhaal in het verleden is het dagboek van Pa Salt, wat de zeven zussen lezen als hij is overleden - althans dat is wat hun is verteld.
Zo wordt ook het mysterie van de zevende zus onthuld. De dochter van Pa Salt, zijn eigen vlees en bloed. Ook wordt inzichtelijk hoe Pa Salt de dochters heeft geadopteerd en wat er aan vooraf is gegaan.

Het was erg ontroerend om te lezen dat de zeven zussen die gezamenlijk het dagboek lezen op de Titan, er achter komen dat Pa Salt nog in leven is, weliswaar in zeer kritieke toestand verkeerd, maar nog wel in leven. Het biedt de zussen de unieke mogelijkheid om afscheid van hun vader te kunnen nemen. Na zijn overlijden besluiten ze om zijn as uit te strooien bij Atlantis aan het meer van Genève.

Dit is een prachtig geschreven boek, en het maakt de cirkel rond. Alles valt op zijn plek. Schitterend einde van deze reeks. Lucinda mag trots op haar zoon zijn dat hij er zo’n prachtexemplaar van heeft weten te maken.

Meer recensies van Monique