“Een ontroerend verhaal over rouw, puur en herkenbaar”

Moon Kager 23 februari 2024
Na het overlijden van haar moeder worstelt Valerie met haar emoties, ze houdt zich groot maar van binnen is er iets kapotgegaan. Na het lezen van een advertentie denkt zij dat ze de oplossing heeft gevonden, ze gaat op reis naar het Italiaanse Porlezza daar waar zij met haar ouders, broer en zus, zulke mooie herinneringen heeft, kan deze ommekeer het gemis van haar moeder iets verzachten? Valerie denkt dat zij er goed aan doet maar komt er al snel achter dat je verdriet niet kunt ontlopen.

Verborgen Verdriet is het debuut van Marleen Mentink, waarmee zij een gevoelige snaar weet te raken. Het verhaal gaat over het gevecht van rouw, verdriet toe laten of ervoor weglopen? Herkenbaar voor veel lezers en mede daardoor is dit verhaal puur en rauw. Mentink weet op een persoonlijke manier de lezer mee te nemen in het leven van Valerie een jonge vrouw waarvan haar moeder net is overleden. Iedereen rouwt anders en dat wordt in dit verhaal gevoelig duidelijk. Het is een herkenbaar proces, menig lezer zal het zelf hebben ondervonden of om zich heen hebben aanschouwd. Rouw is iets persoonlijks en gevoelig, en Marleen Mentink heeft met Verborgen verdriet de plank raakgeslagen. Het maakt emoties los tijdens het lezen en hopelijk brengt het de lezer ook iets. Mij persoonlijk heeft het verhaal iets geraakt, mede door het proces waar ik momenteel in zit heb ik er ook iets uit kunnen halen. Het is een open en eerlijk neergezette roman waarbij de lezer niet alleen herkenning zal vinden maar ook een traantje zal moeten laten, en dat mag. Mentink schrijft op een open en persoonlijke manier en juist deze toon maakt dat men zich zal kunnen herkennen in de karakters, in het proces.

Een verhaal met gevoel en een boodschap, rouw is persoonlijk iedereen beleeft het anders, respecteer dat en loop er niet voor weg want soms haalt het verdriet je keihard in.

Mentink weet hiermee de toon te zetten, een indrukwekkend debuut waar men van onder de indruk zal zijn. Een verhaal uit het hart, uit het leven!

Meer recensies van Moon Kager