Vermakelijk verhaal

Nancy De Brucker 12 oktober 2023
Toen ik zag dat er een nieuw boek uitkwam van Daniel Cole stond die meteen bovenaan mijn leeslijst. Zijn Ragdoll serie was echt een mustread om te lezen en ook van Mimic heb ik destijds enorm genoten. Benieuwd dus wat Jackdaw bij mij teweeg zou brengen. Hij heeft dit boek geschreven tijdens de corona pandemie.
Ook heeft de uitgeverij weer gekozen voor de bijzondere boekbinding zoals bij de Ragdoll serie wat deze boeken dan ook uniek maakt en het ook nog eens mooi oogt in je boekenkast!

Rechercheur Scarlett Delaney wordt opgeroepen om naar een penthouse te gaan in Knightbridge in Londen. De Jackdaw oftewel ‘De Kauw’ heeft weer toegeslagen. Ditmaal heeft hij een bekende fashionata vermoord. Wat speciaal is aan de modus operandi van de Jackdaw is dat hij zijn slachtoffers onthoofd waarbij hij vijf schrammen in het gezicht plaats en dit is het bizarre, het lichaam is altijd op onverklaarbare wijze spoorloos. Werk aan de winkel dus voor Delaney en Frank Ash.

Brigadier Frank Ash is de mentor van Scarlett en tevens een vaderfiguur. Hij doet er alles aan om haar te helpen en vooral beschermen waar hij ook maar kan. Hij zit al dertig jaar in het vak en nam haar van begin af aan onder zijn hoede. Hij heeft gewoon een zwak voor haar met recht en rede.

Scarlett begint haar onderzoek en treft op een plaats delict Frank Devlin aan. Hij geeft zich uit als privé detective. Hij heeft van zijn opdrachtgever ook de taak gekregen om de moordenaar te vinden. Ze geraken in gevecht en Devlin weet te ontsnappen. Hij heeft wel een tas achtergelaten met belangrijke aanwijzingen en op deze manier weet ze hem toch weer te vinden. Vanaf dan sluiten ze een soort pact om elkaar te helpen waar kan. Maar ondertussen blijft de Jackdaw niet stil zitten en het moorden gaat verder. De moordenaar gaat snel en precies te werk en dat maakt het juist zo moeilijk voor de onderzoekers. De naïeve Delaney krijgt de leiding van dit onderzoek naar de Jackdaw moorden. Terwijl dit allemaal bezig is gaat Frank Ash ook nog eens op onderzoek uit; er stinkt iets aan dit onderzoek en hij wil er het fijne van weten.

Waar ik eerder van de boeken van Daniel Cole heb genoten blijf ik nu een beetje met een wrang gevoel zitten. Er zijn enkele verhaallijnen die kriskras door elkaar lopen en iedereen heeft wel een dubbele agenda zo blijkt.
Het verhaal op zich leest heel vlotjes en korte hoofdstukken maakt dat je het boek zo uit hebt. Het is ook een boek waar je bij de pinken moet blijven, er gebeurt heel veel en opzij leggen is geen optie want dan ben je de draad kwijt. Ik heb dan ook dikwijls nog eens dingen moeten teruglezen om te zien of ik niets gemist had.
Iedereen houdt er zijn eigen agenda op na en zo hebben ze ook hun geheimen voor elkaar. Henry is een personage dat moeilijk te doorgronden is en pas later weet je wat zijn eigenlijke doelstelling is. Hij rekent vooral op een vruchtbare samenwerking met Delaney en zij als groentje hangt aan zijn lippen.

“Wie het beste kan liegen en bedriegen!”

Dat Delaney een beginneling is merk je ook tijdens het onderzoek en doet ze dingen die ongeloofwaardig zijn. Omwille van het spoilergevaar kan ik hier niet verder op ingaan en dat telt ook voor Frank Devlin. Mede door dit zwakt het verhaal wat af en wordt het niet nagelbijtend spannend.

Zoals we van Cole kunnen verwachten maakt hij gebruik van veel humor maar op een gegeven moment kon het mij niet meer bekoren. Ik hou enorm van zijn zwarte humor maar op den duur vond ik zijn grappen flauw. Ligt dit aan de vertaling dat weet ik niet zo goed maar voor mij was de fun er een beetje af.

Deze serie heeft veel potentie maar dan is er voor boek twee toch nog wat werk aan de winkel. Meer diepgang in de personages e.d. Het boek eindigt met een geweldige cliffhanger en dat doet je toch wel afvragen hoe het verder gaat en wat Delaney nog meer in haar mars heeft. Mij deed het in ieder geval denken aan Hannibal Lecter en Clarice. Voor dit vermakelijk verhaal geef ik dit boek 3 sterren.

Meer recensies van Nancy De Brucker