Wetenschap toegankelijk voor een breed publiek

Natasja 12 november 2019
‘We brengen ons hele leven door in dit ene lichaam. Maar de meeste mensen hebben geen idee hoe we er vanbinnen uitzien. Mijn doel met dit boek is simpel: ik wil begrijpen hoe het precies zit met dat wonderlijke wezen dat we “ik” noemen.’

De Engels-Amerikaanse auteur Bill Bryson is vooral bekend van zijn boek Een kleine geschiedenis van bijna alles, waarin hij de wetenschap over het ontstaan van de wereld toegankelijk maakt voor een breed publiek. In zijn nieuwe boek Het lichaam: Een reisgids neemt Bryson je mee op avontuur door het menselijk lichaam.

‘Lang geleden, toen ik nog in de eerste klas van de middelbare school zat, leerde ik van een docent biologie dat alle chemische stoffen waaruit een mensenlichaam is opgebouwd, in een ijzerhandel te koop waren voor pakweg 5 dollar of zo.’

De hierboven geciteerde openingszin van Het lichaam wekt meteen de interesse. Het boek is opgebouwd uit 23 hoofdstukken die elk een onderdeel van ons lichaam behandelen: niet alleen onderwerpen als het hoofd en het immuunsysteem komen aan bod, maar ook bijvoorbeeld slaap, eten en geneeskunde. Bryson heeft een fijne en vlotte schrijfstijl en weet wetenschappelijke tekst om te toveren tot een prima leesbaar verhaal vol interessante feiten over de werking van ons lichaam. Hij zorgt er voor dat de informatie voor iedereen toegankelijk is, juist ook voor de lezers zonder enige wetenschappelijke voorkennis. Bryson wisselt feiten af met humor en interessante ankedotes en helpt een aantal mythes over ons lichaam uit de wereld. Op twee plaatsen in het boek zijn een aantal pagina’s met foto’s en tekeningen ingevoegd, iets wat naar mijn idee wel wat meer had gemogen. Met name interessant is het gedurende het boek groeiende besef dat we heel veel van ons lichaam weten, maar dat we vooral ook heel veel juist nog niet weten.

Het boek sluit mooi af met een hoofdstuk over het einde van ons lichaam en daarmee ook ons leven. Het meest opmerkelijke in dit hoofdstuk is de opmerking dat we in de loop der tijd veel beter zijn geworden in het verlengen van het leven, maar niet echt in het verlengen van de levenskwaliteit. Bryson weet met opmerkingen als deze de lezer aan het denken te zetten en doet je beseffen hoe kwetsbaar ons lichaam eigenlijk is.

Het Lichaam: Een reisgids is het ideale boek voor iedereen die graag wat meer over ons lichaam wil weten, zonder daarvoor droge studieboeken in te hoeven duiken. Het is geen boek dat je zo in een paar uurtjes op een zondagmiddag makkelijk wegleest, maar dat zou juist ook zonde zijn voor een boek met zoveel informatie als deze.

Meer recensies van Natasja