Korniev: geen boek voor iedereen?

Natasja 20 juni 2020
‘Korniev is geen boek voor iedereen. Het is geen roman met een klassieke opbouw. Het is evenmin een boek dat je snel even leest. Korniev is wel een boek dat je af en toe weglegt om te mijmeren over de net gelezen passages. Auteur Kobe Lecompte vraagt traagheid aan de lezer. Kobe daagt je uit door jou te vertellen dat het boek waarschijnlijk niet voor jou geschreven is.’

Geïntrigeerd door deze eerste regels van de kafttekst ging ik in op het aanbod van auteur Kobe Lecompte om in ruil voor een recensie een exemplaar van ‘Korniev’ te ontvangen. Want hoewel ik zeker een liefhebber ben van boeken die lekker snel weglezen, vind ik het ook heerlijk om zo nu en dan een wat zwaarder boek op te pakken. En dat Korniev in deze laatste categorie valt, is al na de eerste hoofdstukken duidelijk. Waar ik in de meeste boeken hoofdstuk na hoofdstuk weglees, is dit inderdaad een boek dat ik regelmatig even aan de kant leg om na te denken over wat ik zojuist precies heb gelezen.

‘Ik denk dat het soms de moeite waard is om bewuster te zijn van elkaars verdriet. Misschien zou het er kunnen voor zorgen dat je échter praat met elkaar.’

Auteur Kobe Lecompte is naast schrijver ook ervaringsdeskundige en filosoof pur sang. Lecompte schrijft dan ook op de kafttekst ‘Kobe is gefascineerd door diepgang en door mensen, door relaties en door bijzondere gedachtengangen.’ Korniev volgt verschillende verhalen van verschillende mensen, die elkaars pad gedurende het verhaal kruisen. De verbindende factor tussen deze verhalen is een vlieg, die niet als spreekwoordelijke maar juist als letterlijke vlieg aan de muur ons een kijkje in het leven van deze mensen biedt.

‘Je meten aan een ander beperkt je eigen mogelijkheden. Wees eerder jezelf dan jezelf te vergelijken met een ander waar je amper de afkomst van kent. En als je de afkomst dan toch kent, dan ken je de beleving ervan niet. Dus doe geen moeite, maak het jezelf gemakkelijk en wees heel trots op jezelf. Elke dag opnieuw! Je bent het allermooist als je naar jezelf gekeken hebt en daar rekening mee houdt.’

Korniev is een boek dat een indruk achterlaat. Niet alleen door de prachtige passages zoals hierboven geciteerd, maar ook door de goed neergezette personages met wie je al snel meeleeft, waardoor je benieuwd bent naar wat er verder met deze karakters gebeurt. Hoewel het soms niet altijd meteen duidelijk is welke kant Lecompte precies op wil met zijn verhaal, is dat misschien ook wel waar de charme van het boek zit, omdat het boek heel geleidelijk opbouwt en Lecompte steeds kleine puzzelstukjes vrijgeeft die pas aan het eind van het boek de puzzel compleet maken. Korniev is daarmee een aanrader voor de lezer die er van houdt om tot nadenken te worden aangezet.

Ben je benieuwd geworden naar Korniev? Auteur Kobe Lecompte biedt via zijn website www.kobelecompte.be de mogelijkheid om een gesigneerd exemplaar te bestellen, met gratis verzending naar Nederland én België.

Meer recensies van Natasja