Een Griffel voor Gozert graag.

Nelly 20 februari 2020
Als liefhebber van Koolwijk zijn boeken denk ik altijd dat het niet meer beter kan. Maar hij heeft het weer geflikt. Met Gozert heeft hij al zijn vorige boeken overtroffen.

Ties heeft een probleem. Tenminste... dat vinden de meeste mensen. Zelf vindt hij van niet, want hij heeft een beste vriend; Gozert.
Gozert is de tofste, leukste, stoerste, coolste vrienddie je je kunt voorstellen.

Maar Ties is ook de enige die Gozert kan zien. Nu Ties wat groter wordt, vindt zijn moeder het ineens een probleem dat hij een onzichtbare vriend heeft. Het is raar, Ties hoort niet zo extreem in zijn fantasie te leven. En natuurlijk is het ook niet handig dat Ties steeds in moeilijkheden komt door de fantastische plannen van Gozert.

Maar waar ligt de grens tussen fantasie en werkelijkheid? Dat is een vraag die Koolwijk oproept. Een grens die hij tot in het uiterste heeft opgezocht. Ik was er zelf niet zeker meer van dat Gozert een imaginaire vriend was... Koolwijk heefr Gozert tot leven gewekt. Wie durft te beweren dat hij niet bestaat?
Nou, Linde Faas in elk geval niet. Zij heeft Gozert in beeld gekregen in haar prachtige illustraties.

Door de plannen van Gozert beleven hij en Ties de mooiste en spannendste avonturen. Dat in combinatie met de 'overdrijvende' humor waarmee het geschreven is maakt het tot een zeer aantrekkelijk en fijn leesbaar boek.

Ties' ouders nemen uiteindelijk een drastisch besluit en sturen Ties uit logeren. Ze willen dat Ties van Gozert afkomt, maar Ties wil dat helemaal niet! Hij doet er dan ook alles aan om het te voorkomen.
En dan... komt er een geniale wending in het verhaal. Wát een slot!

Mag Koolwijk eindelijk een bekroond worden voor zijn werk? Een Griffel voor Gozert graag.

Meer recensies van Nelly