Onze geschiedenis, bekend maar door de andere bril die de schrijver opzet toch heel onbekend. De wegen waarlangs goederen, schatten, kennis, macht en invloed van Oost naar West en vice versa werden getransporteerd. De zucht naar al deze zaken en het ontluisterende eigenbelang van de zogenaamde beschaafde wereld. De arrogantie van de macht.
Ik heb veel van dit boek geleerd, veel nieuwe informatie opgenomen. Blij, dat ik heb doorgezet..
Ja, doorgezet, dat wel, want makkelijk lezen was het niet. De schrijfstijl van deze historicus is wijdlopig, met veel zijpaden en herhalingen. Hij geeft een gigantische hoeveelheid informatie, waardoor het voor mij wel een klus was om hoofd- en bijzaken te blijven onderscheiden en de grote lijnen te volgen. Zijn gebruik van bijwoorden is daarbij niet erg gevarieerd - hoe vaak hij de zin : ‘maar het werd nog erger...’ gebruikt heeft, heb ik niet geteld - en hoe hij tot zijn conclusies komt is voor mij niet altijd glashelder.
Niettemin: veel is mij wel duidelijker geworden. Veel heeft Frankopan voor mij in een nieuw licht gezet. En voorlopig heb ik stof tot nadenken.

Reacties op: Een andere bril.... een ontluisterend verhaal

De Zijderoutes - Peter Frankopan