Spannend en Mysterieus

05 oktober 2015
Wat een spannend boek!
In het debuut roman van Sabaa Tahir krijg je te maken met het Imperium, een militaire staat waarin persoonlijke vrijheid niet bestaat.
Maar toch gaan de twee hoofdpersonages opzoek naar hun eigen vrijheid.
Voor Laia, die al jaren leeft in angst en onder het vrede regime van het Imperium. Ze wil er alles aan doen om haar broer te redden en te bevrijden.
Voor Elias een elite soldaat, die in tegenstelling tot Laia boven aan de maatschappelijke ladder staat.
Zijn opleiding tot Masker bijna heeft afgerond, wat een toonbeeld is van macht, trots en genadeloosheid. Maar het enige wat hij wil is ontsnappen.
In het begin moest ik even in het verhaal komen, maar al snel kon ik het boek niet wegleggen.
Het verhaal vindt plaats in een Arabische wereld, dit maakt het verhaal mysterieus.
Het verhaal is heel gedetailleerd beschreven, zo kreeg je een duidelijk beeld van de wereld en de karakters. De geschiedenis van de maatschappij, de verschillende stammen, de religie en de verschillende mythische wezens.
De hoofdstukken zijn afwisselend vanuit Elias of Laia’s perspectief geschreven. Dit is fijn want zo krijg je een duidelijk beeld van beide kanten van het verhaal.
Ondanks dat het boek zeer gedetailleerd geschreven is, leest het vlot. En tegen het einde aan begon ik zelfs langzamer te lezen omdat ik niet wilde dat het boek uit was.
Aan het einde zijn er nog veel onbeantwoorde vragen, maar ik hoop dat hierdoor deel twee net zo interessant word als deel 1. Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg.
Het boek is origineel, spannend een echte pageturner.
Als je als lezer dol bent op dystopische, mysterieuze, spannende verhalen. Dan is dit zeker een aanrader!

Meer recensies van