1312-925

Nicole Vrielink 20 september 2023
Op vrolijk geel gedrukt zien we een koffer op de cover waar de pakkende en activerende titel de aandacht van de lezer weet te pakken. Ook de flap doet grootse beloftes in dezelfde motiverende sfeer. Bladerend vinden we geen paginanummering en een bijzondere hoofdstukloze indeling van de tekst.

In zijn boek brengt Springer je als eerste een keuze. Ieders antwoord bepaalt of het boek voor jou is; of je er klaar voor bent de ratrace te ontspringen en je weg in te slaan naar je eigen geluk.
Aan de hand van een verhaal, zijn deels persoonlijke verhaal, weet hij de lezer te laten zien dat de knelpunten van je routine terug te brengen zijn naar de cijfercombinatie 1312-925.
Maar hier houdt het niet op, want Springer weet inmiddels ook uit eigen ervaring welke stappen doorlopen moeten worden om je meer richting jouw droomleven te begeven. Deze stappen worden in actiegerichte bewoordingen voorgeschoteld, alle met als doel de lezer in beweging te krijgen al is het maar met een eerste stap.

Sterk is “Dit boek gaat je leven veranderen” is zijn no nonsens up-tempo en motiverende woorden. Het is een genot er zodanig snel doorheen te kunnen. Het is licht confronterend en weet daardoor ook wel een aanzet te geven, zeker in combinatie met het helder gegeven stappenplan.
Echter is het boek zo snel te lezen dat het hierdoor ook wat kort door de bocht wordt. Echte diepgang zal de lezer hierin niet vinden. Als het doel al behaald gaat worden, dan zal dit inderdaad “slechts” een eerste stap zijn, waarna de lezer weer voor de volgende muur komt te staan.

Snel en motiverend boek voor actie richting die bewuste eerste stap.

“Gelukkige individuen hebben geen plaatsvervangende bevrediging meer nodig.”

3 sterren

Meer recensies van Nicole Vrielink