Een vloek of een zegen?

Nicole Vrielink 16 februari 2020
Ganskit groeit samen met een paar andere kittens veilig op binnen de DonderClan. Al snel blijkt Ganskit toch wat anders in zijn vacht te zitten dan de andere kittens.

“ ‘Ik blijf liever bij jou’, miauwde hij. ‘Er zijn hier te veel katten’.” (p18)

Enkele bijzondere situaties zorgen ervoor dat zijn gave duidelijk wordt, al wordt hem ook verteld dat hij zijn gave geheim moet houden. Ganspoot wordt zo de jongste medicijnkat en gaat in de leer bij Wolkbes.

“ ‘Je visioenen zijn een geschenk van de SterrenClan, maar de rest zul je gewoon moeten leren.’ ” (p79)

Gansveder lijkt als volwaardig medicijnkat continu op de proef gesteld te worden. Het geheim is een zegen een geschenk, maar het blijkt tevens ook zijn zwaarste last. Zal het goed genoeg zijn om de Clan te redden als het noodlot zich aandient? En zal Gansveder in staat zijn de lessen te leren die gepaard gaan met zijn gave?

In dit los te lezen miniavontuur maken we, geheel in stijl met de andere boeken van Warrior Cats, kennis met vele katten. Van sommige katten in dit deel had ik wel iets meer verwacht. Gansveder als hoofdkat is een katkarakter wat waarschijnlijk wel op de empathie van de lezers mag rekenen. Als kitten nog jong, introvert en wat bang aangelegd, maar altijd een soort outsider. Terwijl hij in een worsteling met zichzelf en zijn rol verwikkeld is, zien we toch een duidelijke ontwikkeling naar een moralistische, idealistische en wijze medicijnkat.

Schrijverscollectief Erin Hunter weet als geen ander een creatieve wereld eigen te maken en je mee te nemen in het verhaal. Zelfs de hoeveelheid aan katkarakters met namen, Clans en rollen, deert na korte tijd al niet meer. Hunter weet ook in dit relatief korte miniavontuur te blijven boeien zonder te verslappen, terwijl er alsnog een compleet verhaal staat.

Gansveders vloek heeft een prettig tempo en dito opbouw en maakt gebruik van vloeiende overgangen. Er is geen haast in het verhaal te bekennen, maar verdeelt over ongeveer 1 jaar vertelde tijd volgen de gebeurtenissen elkaar wel in tempo op. Het einde heeft een zowel open als gesloten ‘feel’; dit verhaal is klaar en goed afgewerkt, maar het geeft ook het gevoel dat er nog een heel leven te gaan is voor Gansveder en zijn Clan.
Het plot is erg creatief, zeer Warrior Cats waardig. Wel een bekend thema, maar uiteraard in een uiterst originele uitvoering. De diepere boodschap, dat het niet altijd aan jou is om alle problemen (van anderen) op te lossen, kan gezien worden als een waardevolle toevoeging aan het verhaal.

Net als andere Warrior Cats boeken heeft ook dit miniavontuur een erg sprekende cover met een prachtige kop van een kat erop geprint. Warrior Cats is hierin het toonbeeld van eenheid, zonder tekort te doen aan de kracht van elk individueel boek.

4,5 ster

Meer recensies van Nicole Vrielink