Winterrijk ontdooid

Nicole Vrielink 19 november 2020
Een legende weet een Oostenrijks dorpje zodanig in zijn greep te houden dat het elk jaar een week “op slot” gaat en er uit angst niks gedaan wordt als het gaat om vermiste kinderen. Totdat de berggeest Tobias ontvoerd, het broertje van Magda. Zij is vastbesloten het er niet zomaar bij te laten zitten en gaat op onderzoek uit. Ze raapt al haar moed bij elkaar voor een reis die alleen voor haar is weggelegd. Welke geheimen ontrafelen zich voor haar? En zal zij haar weg terug vinden?

“Jij kunt het tij keren, fluisterde Anna in haar hoofd. ‘Wordt wakker. Magda.” (p.161)

Op de cover van Mijn hart van ijs zien we een intrigerend meisje in een ijzige omgeving. Het komt groots over terwijl het meisje alsnog alle aandacht naar zich toe weet te trekken. Zij is het middelpunt, maar weet ook samen te smelten met haar omgeving. Zowel de genreaanduiding op de voorkant als de flaptekst weten een goede indruk te geven van de inhoud.

In het verhaal is heel het dorp in de ban van de berggeest. Het is Graaf Hugo die ervan verdacht wordt kinderen te ontvoeren. Het blijkt een man die zijn heil zocht in zwarte magie nadat hij in het leven met verlies geconfronteerd werd.
Cassian doet zijn entree als een ijsprins die met name leeft als een soort marionet die simpelweg orders opvolgt. Het is bijzonder mooi neergezet hoe hij “ontdooit” en hoe hij omgaat met opkomende herinneringen.
Magda leert de lezer in eerste instantie kennen als een normaal en enigszins onopvallend meisje die zelf nog het meeste twijfelt aan haar eigen kunnen. Ze lijkt eigenzinnig, maar ingetogen. Door de zoektocht naar haar broertje vindt ze ook zichzelf. Ze weet zich namelijk te ontwikkelen tot een heks die zelfs het meest koude hart kan ontdooien en leert door krachtige acceptatie wie zij is en wat zij kan. Op haar weg naar deze acceptatie weet ze het goede bij iedereen naar buiten te brengen en te inspireren.

Mijn hart van ijs is opgebouwd in prettige hoofdstukken die een niet al te lange vertelde tijd beslaan, maar met wel alsnog ook een mooie blik op de geschiedenis. Het einde is wat langgerekt en gesloten.
Mijn hart van ijs is origineel, zeker in het gebruik van mythologie samen met elementen uit vroegere hekserij, magie, astrologie en numerologie.
Bijzonder is de beschrijving van hoe ogenschijnlijke vijandigheid kan verbroederen en tevens een zekere angst verdwijnt wanneer er sprake is van een gezamenlijk doel.

Jen Minkman heeft een prettige en toegankelijke schrijfstijl. Het is mooi hoe zij in deze setting warmte en vuur heeft weten te gebruiken om kou en ijs te verdrijven. Daarnaast is te merken dat Minkman kennis heeft van zowel de locatie en hun plaatselijke gebruiken, als van de mythologische geschiedenis en daarbij passende rituelen. Dit alles heeft ze kundig vormgegeven in een Young Adult liefdesverhaal over een herleving van een oude en voorbestemde liefde. Ze heeft veel gebruik gemaakt van een soort vertellende schrijfstijl waarbij de lezer naast het verhaal ook veel uitleg krijgt. Dit lijkt haar troef voor dit verhaal; het maakt een compleet geheel en zorgt voor een bijzondere sfeer waar ze de lezer in mee weet te voeren.

Een ijzig boek waar je het warm van krijgt. 4 Sterren

Meer recensies van Nicole Vrielink