Een nieuw jasje

NicoleKloppenburg 02 september 2020
Als een fervent Disney en sprookjesfan was ik ontzettend nieuwsgierig toen ik over dit boek hoorde. Ik heb hem voor de vakantie in huis gehaald en wat was dat een goede beslissing. Het verhaal boeit van de eerste bladzijde, je wordt al het ware het boek ingezogen. Vanaf de eerste bladzijde weet de schrijfster de wereld op een interessante manier te introduceren aan de lezer, er is geen sprake van een informatiedump, maar ze laat zien hoe de samenleving werkt door de karakters van Cinder en Iko die op de markt werken. Cinder heeft een flinke transformatie ondergaan naar een cyborg maar ze steelt de show met al haar cybernatics, opvliegendheid en haar soms botte manier van met mensen omgaan. Ze is een sterk persoon die vecht tussen de twee dingen die ze wil, weg of naar het bal. De prins heeft ook een zekere transformatie ondergaan, waar hij in de versie van Grimm toch een lijdelijke rol heeft heeft hij in Cinder een actieve rol en draagt hij bij aan de gebeurtenissen in het verhaal. Zelfs op een zeer drastische wijze, als we later leren doordat hij opzoek is naar informatie over de prinses van het Maanrijk. De invoering van de maanmensen maakt in mijn opinie het verhaal sterker, het bal krijgt daardoor een belangrijke rol in het politieke spel, de pest krijgt een extra lading (doordat het van de maanmensen komt), en het zorgt ervoor dat de prins ook geen eenvoudige keuzes heeft, kiest hij voor Cinder of voor de maankoningin. Het sprookje is nog steeds te herkennen in het boek, het bal, het schoentje, de prins, de boze stiefmoeder en stiefzusjes, maar alles heeft een nieuw jasje gekregen waardoor het nieuw en verfrissend is. Al met al echt een aanrader!

Meer recensies van NicoleKloppenburg