Realiteit en absurditeit

NicoleKloppenburg 02 september 2020
Mort is het eerste boek uit de serie over Dood, uit de serie van de Discworld (Schrijfwereld). Dood wordt geïntroduceerd als een meelevend karakter met sociale onhandigheid en een verlangen te leven als een mens. Dood wilt graag een hulpje zodat hij kan uitzoeken hoe het is om mens te zijn en biedt Mort zijn baan aan. Mort maakt natuurlijk verkeerde beslissing op verkeerde beslissing, maar verandert uiteindelijk steeds meer in Dood. Uiteindelijk leert hij de lessen die Dood hem in het begin al probeerde te leren, maar ook Dood leert dat hij zijn werk moet doen. De rest van de karakters zijn ook interessant geschreven, Doods andere hulpje Albert is omgeven met mysterie, Ysabell Doods dochter wordt steeds aardiger en de tovenaar Cutwell is een goede hak op de normale tovenaars. De omschrijvingen van karakters is ook zeer goed, grappig en absurd, zo wordt Albert een keer beschreven als een tweepotige spin en Mort die bestaat uit alleen maar knieën.
Wat Pratchett goed kan is een verhaal maken en ondertussen een filosofische boodschap duidelijk overbrengen aan de lezer. In Mort gaat het over rechtvaardigheid en realiteit. Los zou zijn gedachtegang misschien moeilijk te volgen zijn maar door het verhaal wordt zijn gedachtegang op een gemakkelijke manier uitgelegd en zet het je aan het nadenken. Kan realiteit verandert worden door een simpele keuze van ons, en is er wel iets als rechtvaardigheid? Uiteindelijk leren beide Mort en Dood dat de vragen met ja en nee beantwoord moeten worden.
Ondertussen is Pratchett wars van alles wat mag en niet mag, zo geeft hij zelf als alwetende verteller soms commentaar, zijn veel karakters dommig en absurd, het verhaal mist een echte antagonist en zet voetnoten in zijn boek met informatiedumps. Maar alles bij elkaar werkt het en schept hij een wereld gebaseerd op hilariteit maar met zijn eigen werkende regels. Toch zijn de personages niet zo dom dat je er niet mee kan meeleven, je begrijpt de keuze van Mort om zijn crush niet te doden, ondanks dat je weet dat dat verkeerd moet aflopen.
Pratchett schrijfstijl is fijn, het zit tussen moeilijk en gemakkelijk in. Soms zou ik het fijn vinden dat in de boeken zelf iets als een kaart zit zodat ik weet waar dingen zich afspelen. Mort heeft op het laatst geen tijd om ergens op tijd te zijn omdat het blijkbaar heel ver weg is, maar doordat ik niet weet waar plaats A en plaats B liggen kan ik geen inschatting maken waar we zijn en hoe ver het is.
Kortom, Mort is een hilarisch boek met een filosofisch tintje om over na te denken.

Meer recensies van NicoleKloppenburg