Kiezen of delen en de sprookjes van Connolly

Ik was niet bekend met het boek of de schrijver Connolly maar was erg geïntrigeerd door de flaptekst. Eenmaal begonnen met lezen kon ik niet meer stoppen.
Het verhaal volgt David een jongen die zijn moeder heeft verloren en die het moeilijk vindt haar los te laten, hoewel zijn vader doorgaat met leven. Hij verliest zichzelf in zijn verhalen en uiteindelijk komt hij terecht in een andere wereld. In deze wereld zijn wolven, Loups, verhalen en personages die verrassend veel op onze sprookjes lijken. Uiteindelijk draait het boek om de vraag of David de realiteit, waarin zijn moeder overleden is en er nieuwe mensen bij het gezin zijn gaan horen, kan accepteren of niet.
Connolly beschrijft een prachtig coming of age verhaal, waarin David keuzes moet maken en sneller moet opgroeien dan andere kinderen. Het concept van het boek, dat verhalen leven en verhalen elkaar kunnen beïnvloeden biedt eindeloze mogelijkheden. Dit blijkt uit het gebruik van de sprookjes. Elk sprookje is herkenbaar maar heeft twist of een ander eind. Dit geeft het boek een heel eigen feeling. Connolly volgt de stijl van de oorspronkelijke versies van de sprookjes, die een stuk minder 'kindvriendelijk' zijn dan de versies van Disney. Het weergeeft een rauwe wereld waarin David moet overleven en waarin hij steeds meer onschuld verliest.
The Crooked Man was interessant karakter. Hoewel ik oorspronkelijk het idee had dat hij de werkelijke antagonist was van het boek, was ik daar halverwege het boek niet zo zeker meer van. Dit zorgt voor spanning tot aan de finale.
Het verhaal kent ludieke en spannende momenten, maar het boek heeft over het algemeen een melancholische stemming. Het verhaal is doordrenkt met verlies en de pijn en gevolgen ervan. Een happy ever after lijkt teveel gevraagd. Hierdoor zweeft de lezer tussen vrees en hoop tot aan de laatste bladzijde. Het is een boek dat smaakt naar meer.

Meer recensies van NicoleKloppenburg