soms 1* en soms 3*

Ik ben een beetje in de war van dit boek. Het begin leest niet prettig, want Lale gebruikt overvloedig veel moeilijke woorden. Ze schept er genoegen in om een elitaire toon aan te slaan. In het begin zocht ik de moeilijke woorden nog op, maar die lust vergaat je gauw, want ze blijft hiermee door gaan. Ook worden we "getrakteerd" op een hoofdstuk vol seks. Ik ben echt niet vies van seks, maar dan moet het wel wat toevoegen aan het verhaal. In dit verhaal vond ik het vooral misplaatst, alsof het er tussen gepropt is om een beetje ( puberaal) te rellen. Naar mate het boek vordert, word de schrijfstijl prettiger om te lezen en er zijn ook zeker stukken die interessant zijn, vooral de stukken waarin ze de verschillen beschrijft tussen de Nederlandse en de Turkse cultuur, of de verschillen tussen mannen en vrouwen in de Islam. Mijn beeld van dat de Turkse gemeenschap best goed in de Nederland is geïntegreerd, is na dit boek aan het wankelen gebracht. Lale doet voorkomen of "elke" Turk neerkijkt op Nederlanders, dat ze hier vooral zijn om te profiteren van onze goede (financiële) regelingen.
Na het boek gelezen te hebben, was ik dus vooral in de war. Ik heb daarna wat interviews opgezocht met Lale Gül en daarna snapte ik haar iets meer, onder andere waarom ze dit boek op deze manier geschreven heeft.Dat neemt niet weg, dat ik het een hoog puberaal gehalte vind hebben, vaak te grof, zoal en puber / jong volwassene zijn ouders en omgeving wil shockeren.

Meer recensies van nicolettezwartjes