Corona, Moskou en virologen

NicoleW 14 maart 2020
Voor de Reading Challenge heb ik bewust gezocht naar een boek over Moskou, alhoewel een groter gedeelte van het boek zich afspeelt in New York. Dat is wel echt het leuke van de Reading Challenge; ik vind het fijn om af en toe een boek te lezen dat ik niet zelf zou uitzoeken en dit boek had ik eerlijk gezegd niet gauw zelf uitgezocht. Noch de titel noch de cover zijn wat mij betreft uitnodigend.

Maar hoe actueel om ten tijde van het corona-virus dit boek te lezen. Virologen hebben mijn warme belangstelling op het moment. En daarbij hebben waargebeurde verhalen en historische romans ook mijn belangstelling. Ik begon vol hoop.

En wat een aangename verrassing! Ik begrijp dat de schrijfster jong is, maar vond haar beschrijvingen bij tijd en wijle prachtig:

"Het probleem is dit: we zijn haast allemaal figuranten. De meesten van ons spelen slechts een bijrol in de marge van het verhaal, dat maakt ons optreden doorgaans even onopmerkelijk als overbodig. Het wrede is dat we dat zelf zelden doorhebben. Ergens tussen crèche en kleuterschool zijn we gaan geloven dat ons een hoofdrol toebedeeld werd, en vanaf dat moment vertolken we ons leven ieder op een eigen hoekje van het podium, met grootse gebaren, gierend om onze eigen grappen, snikkend om onze eigen problemen; onze rug naar de dingen waar het eigenlijk om gaat."

"De eerste impressie’ is zo overschat. Onze eerste indruk wordt immers verwoest door de tweede indruk. Die weer wordt vervangen door de derde indruk die wordt vervormd door de vierde indruk en zo door, ja: iedere nieuwe indruk is een granaat die eerder opgedane indrukken opblaast, het slagveld dat we ‘leren kennen’ noemen."

Ook haar kleinere observaties vond ik grappig en beelden:

"We hadden er drie telefoons tot onze beschikking, en meerdere potjes Tipp-Ex."

Kortom een bijzonder boek. Prachtige zinnen, bijzondere observaties, een beschrijving van bizarre maar waargebeurde wetenschappelijke experimenten, een stukje çoming of age- roman en thriller-elementen naadloos aaneengesmeed tot een prachtige roman. Chapeau.

Meer recensies van NicoleW