Met vrienden Nicola en Remigio en in een karavaan van 47 mensen en dieren vertrekt Paolo Cognetti voor een trektocht in de Dolpo-regio, een hoogvlakte in Nepal waar men het echte Tibet nog zou kunnen vinden. Hij volgt hierbij de voetstappen van Peter Matthiessens zoals beschreven in diens boek De sneeuwluipaard.
Reisgenoten en andere mensen komen nauwelijks aan bod in dit boek, maar de natuur, zijn filosofische overpeinzingen en het zachtaardige Boeddhisme worden wel beschreven. Het verhaal kabbelt daardoor een beetje voort. Ik zag de bergen voor me, met monniken, kloosters, gebedsmolens en gebedsvlaggen en verder genoeg ruimte op de lege vlakte om het leven te overdenken.

"De blik van iemand die een woestijn doorkruist is naar binnen gericht. We stegen en daalden, wonnen honderd of tweehonderd meter, en verloren die dan weer. Ik realiseerde me dat alleen al in woorden als winnen en verliezen een volkomen westerse, economische opvatting van bergwandelen besloten lag... Ik meende de stem van Peter te horen: kies voor andere woorden, zei hij. Kies voor een andere manier van denken."

Reacties op: Trektocht door de Himalaya

Zonder de top te bereiken - Paolo Cognetti