Stijdbare sterke vrouw in het Marseille van Vichy

Nicoline 23 januari 2023
Anders dan de voorkant en de titel doet vermoeden speelt dit boek zich hoofdzakelijk af in Marseille in de tweede wereldoorlog.
Parijs is door de Duitsers bezet en Marseille ligt in het Vichy gedeelte waar de Franse overheid soms nog beter zijn best doet als de Duitsers.
Nanee is een Amerikaanse pilote die ontsnapt is, aan het gezapige leventje in Amerika, naar Frankrijk. Zij besluit om in Frankrijk te blijven, na het uitbreken van de oorlog, omdat de mensen die ze daar ontmoet heeft meer als familie voelen als haar eigen familie.
Deze sterke vrouw wil graag iets betekenen voor de vluchtelingen en doet dit met gevaar voor eigen leven maar voelt zich toch altijd beschermd omdat ze Amerikaanse is.
Hoe sterk deze vrouw is ontdek je aan het eind van dit boek.

Het boek leest heerlijk weg. Er staan ook mooie zinnen in. Eentje die mij trof en waar ik nog lang over nagedacht heb was “Een dwaas herkent zichzelf maar zelden als zodanig”. Het beschrijft de geschiedenis van die tijd erg goed en heeft mij weer een stukje geschiedenis geleerd. Dat er een concentratie kamp bestond speciaal voor kunstenaars was heeft mij toch wel weer verbaasd. Het boek is op ware feiten gebaseerd en achterin het boek legt de schrijfster uit wat feit en fictie is.

Ik verheug me er op om nog meer boeken van deze schrijfster te lezen.

Het liefst zou ik het boek 4,5 ster geven maar helaas bestaat die niet dus worden het er 4.

Meer recensies van Nicoline