Een eilandbruiloft

Nienke | Wegvanboeken 25 februari 2023
Een eilandbruiloft is het vijfde deel in de serie Café Zon & Zee van Jenny Colgan. Flora gaat trouwen met Joel, maar over de invulling van de dag denken ze anders. Dit zorgt voor wat wrijving. Komt dit goed of zorgt de stress van de bruiloft ervoor dat ze uit elkaar gedreven worden? Daarnaast wil Olivia, een model die op Mure opgegroeid is, haar bruiloft in The Rock vieren. Een grootse bruiloft die nogal wat aandacht vraagt.
Ook keert in dit laatste deel van de serie Lorna weer terug, de beste vriendin van Flora. Hoe gaat haar geheime relatie met Saif verder?

Het was erg leuk om me weer op Mure te wanen. Doordat je de personages al kent, is er geen inleiding nodig en zit je meteen in het verhaal. Hierdoor ging ik snel door het eerste deel van dit boek heen. Ook de schrijfstijl van Jenny Colgan en de afwisseling van perspectief zorgt ervoor dat het boek vlot leest.

Maar naarmate het boek vorderde, was er veel miscommunicatie, of eigenlijk geen communicatie tussen de personages. Helaas herken ik dit wel. Als je allebei de bruiloftsdag net op een andere manier wil invullen, moet je naar oplossingen zoeken. Ik snap de struggle van Flora, je hebt zelf een beeld hoe jij het zou willen, maar je moet ook rekening houden met je toekomstige man en zijn wensen. En dan moet je een manier vinden waarop je allebei kan genieten van jullie dag. Dit lukt alleen als je er met elkaar over praat en naar elkaar luistert. Dit deden Flora en Joel veel te weinig, dit zorgde voor irritatie tijdens het lezen.

Ook maakte de relatie van Lorna en Saif in Een eilandbruiloft een ontwikkeling door, waarbij er weer te weinig gecommuniceerd werd. Dit laat maar weer zien hoe belangrijk communicatie is in een relatie.

Naast de vier hoofdpersonages draait Een eilandbruiloft ook om Olivia, die haar bruiloft op Mure wil vieren, in eerste instantie om bij haar schoonfamilie in een goed blaadje te komen. Maar zij maakt ook een ontwikkeling door en verandert. Mooi om de ontwikkelingen van de personages te zien.

Waar Een eilandbruiloft begint als een feelgood, valt dat op het einde tegen. Dat was niet helemaal passend bij de andere boeken en zorgt ervoor dat ik vind dat er echt nog een deel moet komen. Dit is geen afsluiting van de serie zoals ik het voor me had gezien!

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken