Ik kies voor jou

Jules werkte als model, maar is daarmee gestopt om in het familiebedrijf te gaan werken; een babywinkel. Ze ontwerpt nu babykamers, is terug in haar geboortestad Rotterdam en heeft het erg naar haar zin. Maar niet alleen Jules is teruggekomen naar de stad, ook haar eerste vriendje Lex is terug. Ze heeft hem veel pijn gedaan toen ze hem heeft gedumpt en ontwijkt hem liever, want de reden waarom kan ze niet vertellen. Ze probeert haar focus op Sean te leggen, een man die ze wekelijks in haar stamcafé tegenkomt. Maar Lex ontwijken is moeilijker dan gedacht.

Ik kies voor jou leest erg vlot, het boek heeft 400 bladzijdes, maar je vliegt er doorheen. Er gebeurt veel, waardoor de vaart erin blijft en het geen traag verhaal is. Soms is het net iets teveel, halverwege vroeg ik me af wat er nog ging komen, want het leek al afgesloten en ze hadden al iets overwonnen, maar toen kwam er nog weer iets.

Ik kijk altijd voor ik begin te lezen hoeveel bladzijdes een boek heeft en toen zag ik in Ik kies voor jou een Rotterdamse woordenlijst: Rotterdams voor beginners. Als niet Rotterdammer was ik even bang dat ik veel dingen niet kon volgen, maar het boek is in 'gewoon' Nederlands geschreven, maar af en toe wat Rotterdams erdoorheen. Aangezien de setting Rotterdam is, was dat alleen maar een leuke toevoeging. Voor Rotterdammers zal de herkenning leuk zijn en voor niet-Rotterdammers is het ook helemaal prima te volgen.

Er zitten wat dingen in waar ik niet zoveel mee heb, zoals een droom die iets voorspelt en dat ook heel serieus genomen wordt. Tijdens het lezen blijf je nieuwsgierig naar hoe het afloopt, het kan verschillende kanten op. Dit zorgt ervoor dat het boek moeilijk weg te leggen is. Ik was het niet helemaal eens met het einde, maar de epiloog maakte dat nog wel een beetje goed.

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken