Zwarte leugens

Ruby is vlogger van haar eigen kanaal Pathway to justice. Ze duikt in cold cases en probeert die op te lossen. Als ze een anoniem mailtje ontvangt over een verdwijningszaak van meer dan 30 jaar geleden is haar interesse gewekt. Haar volgende cold case wordt de verdwijning van de toen zes maanden oude baby Tess die in het park ontvoerd is en nooit is terug gevonden. Kan Ruby voor gerechtigheid zorgen na al die jaren?

Zwarte leugens van Linda Jansma heeft vanaf het begin een mysterieuze sfeer. Wat is er 30 jaar geleden gebeurd? Samen met Ruby en haar vrienden Tristan en Annika ga je als lezer op onderzoek uit. Doordat de hoofdstukken worden afgewisseld met krantenartikelen en stukjes van de vlog van Ruby, word je als lezer meegenomen in de zaak.

Linda Jansma zet je af en toe op het verkeerde been. Ik dacht op een gegeven moment te weten hoe het in elkaar zat, maar toen kwam er toch nog een plotwending. Daar hou ik van! Hierdoor blijf je tot het eind geboeid, want ook het einde viel niet tegen.

Zwarte leugens lees je vanuit het perspectief van Ruby. Ze neemt risico en wordt neergezet als een sterk karakter. En dat sterke karakter heeft ze nodig voor haar vlog, maar het was beter geweest als ze in haar privéleven dat los kon laten. Nu kwam ze ook naar haar vrienden en andere personen in haar omgeving heel onsympathiek over, dat leverde tijdens het lezen irritatie op.

Het boek heeft korte hoofdstukken, waardoor het heel vlot leest. Ook door de spanning die door heel boek heen aanwezig is, is Zwarte leugens moeilijk weg te leggen!

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken