Lezersrecensie

Prachtig tijdsbeeld

Niesten Tanja 11 juni 2024
Bij het lezen van de titel, kan een lichte huivering zich voordoen. Maar zodra je begint te lezen, wordt je helemaal in het verhaal gezogen en waan je je als vanzelf in begin jaren 50. Het is fascinerend te lezen hoe de gezondsheidzorg er in die periode voorstond en hoe in Duitsland het beeld van iemand met een beperking hard en kwetsend was.

Net die inzichten maken het verhaal extra boeiend. Natuurlijk is het mooi om te lezen hoe de liefde kan overwinnen, hoe een dokter uiteindelijk leert omgaan met haar eigen beperkingen en leert open staan voor een niet evidente toekomst.

De opbouw van het verhaal zit zeer goed in mekaar, met eerst de nadruk op het liefdesverhaal, daarna op het medische aspect en de gezondheidszorg in Duitsland, vlak na de Tweede Wereldoorlog, en als afsluiten uiteindelijk toch de oplossing voor zowel de gezondheidsproblemen van het hoofdpersonage en haar toekomstplannen.

Een extraatje vind ik ook het naschrift van de auteur, waarin ze duidelijk maakt welk opzoekingswerk aan dit boek vooraf ging en welke punten naar waarheid neergeschreven werden.

Deze schrijfster verdient echt meer aandacht in onze lage landen.

Meer recensies van Niesten Tanja

Gesponsord