Leuke mix tussen waargebeurd en fictie

NikolG 03 augustus 2020
De Suikerbastaard van Jaap Scholten is een fijn boek dat makkelijk wegleest. Het boek beschrijft de zoektocht van Frederick en Mila naar familieleden in Ethiopië. Het boek geeft een kleine inkijk in de geschiedenis die Nederland deelt met Ethiopië, waarbij op een leuke manier gebruik is gemaakt van een vermenging tussen waargebeurd en fictie. Foto’s uit die tijd zijn toegevoegd om je nog meer mee te nemen in de sfeer van de wat de Nederlandse jongens in Ethiopië meemaakte bij het opzetten van de suikerfabrieken. Wat ik erg goed is gedaan vond is dat de verschillende verhaallijnen ook echt in verschillende schrijfstijlen geschreven is waardoor meer in de sfeer van het verhaal komt. De mix tussen de verhaallijn van Marinus en de het hedendaagse verhaal van Frederick en Mila maakt het verhaal wat luchtiger maar zelf vind in het verhaal van zowel Frederick als Mila te openvlakkig en doet het afbreuk aan het mooie verhaal van Marinus. Het einde daarentegen is erg lief en ontroerend.

Meer recensies van NikolG