Een aangrijpend en meeslepend verhaal met levensechte personages

nog1bladzijde 02 mei 2023
Auteur Anne van Zwieten is in de modebranche begonnen, maar taal en lezen hadden altijd al haar interesse. Als tiener liep ze altijd al rond met notitieboekjes op zak en bedacht ze korte verhalen. Haar inspiratie haalt ze vooral uit de natuur. Na Keerpunt en De Setarspeler, beide romans, heeft ze nu ook een thriller Vleugellam uitgebracht.

Babette is een gescheiden moeder en heeft twee puberzoons Joris en Bas. Ze heeft een goede baan als kinderfysiotherapeut en sinds een half jaar een relatie met Robert, een vrije vogel die gitarist is in een band. Hoewel Babette ontzettend haar best doet om haar relatie en leven goed te houden, voelt het allemaal gekunsteld en heeft ze haar twijfels.

“Wat is het eigenlijk precies wat Robert en zij hebben? Zij wil graag geloven dat ze een relatie hebben, maar is dat wel zo? Mensen die een relatie hebben, delen veel meer, vergroeien samen. Robert blijft ongrijpbaar. Ze is zelfs nog nooit bij hem thuis geweest.”

De onzekere Juliëtte is single en werkt als orthopedagoog. Ze heeft al sinds haar jeugd een hele goede vriend: Robbie, maar eigenlijk is ze smoorverliefd op hem. Robbie lijkt niets in de gaten te hebben..

“Hij had haar gesteund, ze waren zelfs een keer samen in de crisisopvang op bezoek geweest. Nooit had Robbie haar vertrouwen geschaad. Hij was een echte vriend gebleken. Alleen: zij was inmiddels hopeloos verliefd op hem.”

De sportieve en mooie Carla lijkt alles goed voor elkaar te hebben, een knappe man, een leuke baan op een reisbureau en daarnaast een ziet ze haar geheime minnaar Rutger zo vaak als ze wil wanneer haar man als piloot voor langere tijd van huis is.

“Wat was het nou eigenlijk precies wat ze net deden? Met begrippen als ‘liefkozen’, ‘strelen’, ‘elkaar diep in de ogen kijken’, had het weinig te maken. Het had meer te doen met lust, Rutger eigende haar toe, zo laat het zich het beste omschrijven. Gulzig, ruw had hij bezit van haar genomen.”

Deze drie vrouwen kennen elkaar niet, maar door een toevallige ontmoeting komen ze er achter dat ze meer met elkaar verbonden zijn dan ze in de eerste instantie denken. Hierdoor komt hun dagelijkse leven op losse schroeven te staan en worden ze gedwongen na te denken over het verdere verloop er van. Tijd om de touwtjes weer in handen te nemen en een beter leven te manifesteren, maar gaat ze dat lukken?

Dit boek gaat over (onvoorwaardelijke) liefde, vriendschap, eenzaamheid, onmacht, verdriet, schuldgevoelens en loslaten, maar ook over nog zoveel meer. De auteur zet alle personages zo levensecht neer dat je gaandeweg met allen een band voelt ontstaan en zo oprechte compassie krijgt voor de soms onlogische beslissingen die ze nemen als reactie op de gebeurtenissen. Door de aangename schrijfstijl, de korte hoofdstukken met de constant voortkabbelende belevenissen en de bijzondere woordkeuzes blijf je geboeid tot de laatste bladzijde. Dit hadden de levens van mij of vrienden van mij kunnen zijn, zo herkenbaar en alledaags en toch weer heel bijzonder. Een boek met vele lagen en een aangrijpend einde, waarbij ik het niet droog hield. Ik ben erg nieuwsgierig of er ook een vervolg op komt, het einde maakt het absoluut mogelijk, maar tegelijkertijd is het verhaal zo ook af. Er zit een prachtige onderliggende boodschap in om je weer even bewust van te worden. Geniet, stop met piekeren en creëer je eigen mooiste leven. Een dikke aanrader! Vier dikke sterren.

Meer recensies van nog1bladzijde