Geweldig boek

Nreniers 20 november 2020
Julie en Oscar groeien op in hetzelfde kleine dorp. Julie is een levendig alom geliefd meisje die niet op haar mondje is gevallen. Oscar is op alle vlakken volledig tegenovergesteld. Hij heeft een erbarmelijke thuissituatie en door zijn opvallend uiterlijk is hij vaak het mikpunt van de spot. En hij is smoorverliefd op Julie. Zij is namelijk de enige die het voor hem opneemt en hem het gevoel geeft dat hij er toe doet. Door dramatische gebeurtenissen in hun beide levens groeien de jeugdvrienden uit elkaar. Jaren later heeft Julie haar leven terug opgebouwd. Ze woont samen met haar vriend Tom en raakt zwanger. Ze lijkt perfect gelukkig. Tot ze op een dag spoorloos verdwijnt. Haar omgeving is radeloos. De verdwijning zet het leven van Tom en Oscar helemaal op hun kop. Julie beseft wat er aan de hand is en vecht keihard voor haar leven en dat van haar baby, maar zal dat genoeg zijn?
Barbara De Smedt kennen we als de “B” in J.B Ocean, het schrijversduo achter Blauw. Alleen is haar thrillerdebuut, uitgegeven bij Hamley Books.
Ik ben dol op een goede psychologische thriller. Niet alleen een goede misdaad, maar ook een boeiend verhaal achter de dader. Op dat vlak is dit boek echt een pareltje. Het eerste deel van het boek focust echt op het verleden van de hoofdpersonages en het trauma dat zij meemaken. Je groeit als het ware met hun mee waardoor je je ook echt bindt aan de personages. Zowel aan het slachtoffer als aan de dader. Ijzersterk vond ik dit.
Je volgt het leven van de dader dus echt mee, maar op het moment dat we in het heden aankomen, verdwijnt het perspectief van de dader. Hierdoor kan je opeens niet meer meevolgen met wat die persoon drijft. Dit maakt dat de spanning echt wel stijgt. Je leest dan enkel vanuit het perspectief van Julie en haar omgeving die wanhopig naar haar op zoek is.
De schrijfstijl sleept je ook mee in het verhaal. De combinatie van een goed verhaal, boeiende perspectieven, een fijne schrijfstijl en de band die je hebt met je personages maakt dat je dit boek niet meer kunt neerleggen. Ik hoop dat er nog vele boeken van deze auteur zullen volgen.

Meer recensies van Nreniers