Als ik help

Nreniers 05 augustus 2020
Als ik help gaat over Grace en Katrina. Katrina is al heel lang verliefd op Reece, maar ze durft hem er echt niet op aan te spreken. Hoe kan ze nu zeker weten dat hij hetzelfde voelt voor haar? Ze vraagt aan haar beste vriendin Grace om zich te vermommen als jongen en zich zo in te schrijven bij haar op school om op die manier bevriend te raken met Reece en te ontdekken op wie hij verliefd is. Een beetje omslachtig misschien, maar wel het begin van een hele reeks onverwachte gebeurtenissen. Voor Grace is het ook zeker verwarrend om als Christopher door het leven te gaan. Al helemaal wanneer ze zelf gevoelens begint te krijgen voor Reece. Hoeveel kan haar vriendschap met Katrina eigenlijk aan?
Cheyenne Winands is een jonge Nederlandse schrijfster en Als ik help is haar debuut.
Allereerst moet ik even kwijt hoe leuk ik de cover vind! Ze maakt gebruik van frisse kleuren waardoor het boek meteen opvalt en ik het onmiddellijk zou opnemen in de boekhandel. Het deed me meteen denken aan de film She’s the man.
Naast Grace en Katrina volgen we verschillende mensen uit hun vriendengroep. Doorheen het boek komen we te weten dat elk personage met zijn eigen moeilijkheden kampt. Hierdoor komen er verschillende onderwerpen in dit boek aan bod: dood, mishandeling, vrouwenhandel, huiselijk geweld, overspel, pesten, zelfbeschadiging, homoseksualiteit,… Op zich vind ik het heel goed en belangrijk dat dergelijke onderwerpen worden aangekaart. Al voelde het in dit boek vaak wat chaotisch aan. Ik zeg niet dat de dikte van een boek de kwaliteit bepaalt, maar dit zijn wel heel veel onderwerpen om op 160 pagina’s aan bod te laten komen. Volgens mij had de schrijfster beter de tijd genomen om minder onderwerpen uitgebreider te behandelen.
Verder schrijft Cheyenne wel heel leuk en vlot. Ik denk dan ook zeker dat we nog veel goede dingen van haar kunnen verwachten. Ze weet duidelijk welke kant ze uit wilt in haar verhalen, heeft een vlotte schrijfstijl en veel ambitie. Alleen zou ik de uitwerking wat zorgvuldiger aanpakken. Meer uitwerken en minder springen in het verhaal. Sommige stukken voelden wat plots en onnatuurlijk aan omdat er zoveel in dit ene verhaal moest passen.
Ik ben wel heel benieuwd om te zien wat Cheyenne nog voor ons in petto heeft!

Meer recensies van Nreniers