Anna K

Nreniers 15 september 2020
Anna K is een zeventienjarige die aan de top staat van de Manhattan- en Greenwich-society. Ze heeft het perfecte leven. Ze is rijk, beeldschoon en samen met Mr Perfect. Haar leven is perfect. En oersaai. Ze lijkt te staan boven alle drama die zich afspeelt tussen de Manhattan-elite. Maar dan ontmoet ze ‘graaf’ Alexia Vronsky. Hij gooit heel haar leven overhoop. Anna had geen idee dat ze zich zo kon voelen. Maar is dat gevoel het waard om haar comfortabele leventje voor op te geven?
Anna K is de moderne hervertelling van Tolstojs bekende roman Anna Karenina. Jenny Lee is een Amerikaanse televisieschrijfster.
Ik heb een heel dubbel gevoel bij dit boek. Enerzijds is het een heerlijk boek om gewoon je verstand bij uit te schakelen en op te gaan in de drama. Ik zou het boek zeker aanraden aan de Gossip Girl fans. Het kan dus zeker een ontspannende easy read zijn.
Anderzijds vind ik echt dat het boek ontrouw normaliseert. Het toppunt vond ik toen Anna’s broer Steven hun moeder betrapte op overspel. Hij was enorm boos op haar. Ik bedoel, hij wist dat zijn vader er regelmatig een affaire op nahield, maar van zijn moeder had hij dat echt niet verwacht. Dat paste niet bij een vrouw van haar stand. Maar over zijn vader lag hij geen minuut wakker. Hij is namelijk een drukke, rijke zakenman. Hier ging mijn haar een beetje van overeind staan. Steven is zelf ook niet altijd trouw aan zijn vriendin maar ze vergeeft hem telkens omdat hij toch zo rijk, knap en belangrijk is. Not a fan.
Ik had ook meer gehoopt op een boeiende love triangle maar al vanaf het begin hoop je gewoon dat Anna de moed verzamelt om voor Vronsky te kiezen. Haar vriendje is namelijk een saaie, arrogante jongen en je snapt als lezer echt niet waarom ze bij hem zou willen blijven. Ik had ook al eventjes vergelijkingen opgezocht met het origineel. Anna Karenina zou meer diepgang hebben en een beter dilemma voor het hoofdpersonage.
Het verhaalt telt 492 pagina’s en het verhaal neemt dus echt zijn tijd om op gang te komen.
Het boek heeft zeker ook zijn sterktes. Anna K zelf is een geweldig personage waar je meteen op gesteld bent. Ook de schrijfstijl is heel jeugdig en vlot. Het verhaal was gewoon niet helemaal mijn ding.

Meer recensies van Nreniers