Wat. Een. Boek.

Nreniers 05 oktober 2019
Simon James is er klaar voor. Klaar om te sterven. Een giftige stofwolk vernietigde de hele planeet, inclusief zijn geliefde zoon en prachtige vrouw. Hij had zijn vrouw belooft om niet op te geven, maar na 3 weken te leven in een verwoeste wereld voelt hij dat zijn einde nabij is. Niemand gaat de volgende stofwolk overleven. Maar dan staan er opeens overheidsmedewerkers voor de deur. Simon is geselecteerd als Adam in een project om de mensheid te redden.
Een man en een vrouw worden geselecteerd om samen te overleven en zo het voortbestaan van de mensheid te garanderen. De koepel werd ontwikkeld als veilige omgeving voor deze Adam en Eva om in verder te leven. Maar hoe kan Simon voortleven met deze voor hem onbekende vrouw terwijl er niks meer voor hem is om voor te willen leven?
Joanne Carlton is een veelzijdige auteur. Ze schreef eerst in het Nederlands onder de naam Sandra J. Paul. Stof was oorspronkelijk een Engelstalig boek: Dust. Wat ben ik blij dat dit boek vertaald werd! Stof was mijn eerste boek van deze auteur maar zeker niet de laatste.
Wat. Een. Boek. Ik had al positieve dingen gehoord over Dust. Ik lees echter niet zo graag in het Engels dus ik was zeer blij om te horen dat het boek vertaald ging worden! Eens je er mee begint kan je het niet meer wegleggen. Het boek is zo goed opgebouwd! Het trekt je zo in het verhaal, bouwt de spanning op en prikkelt je nieuwsgierigheid.
Het boek zit ook boordevol emoties. Simon verliest zijn zoon, zijn vrouw en zijn hond. Hij wil niet meer leven maar wordt gedwongen dit wel te doen. De gevoelens die hierachter zitten komen helemaal tot bij de lezer. Ik heb meermaals tranen in mijn ogen gehad en de frustratie gevoeld. Het verhaal is boeiend en alles behalve voorspelbaar.
Ik kan niks anders zeggen dan dat je dit boek zelf moet lezen, zelf moet beleven. Tijdens het lezen heb ik meermaals iemand op Instagram gestuurd omdat ik even over het boek moest praten! Het is een van mijn favoriete boeken die ik de laatste tijd gelezen heb en ik wil zo snel mogelijk nog meer boeken van deze schrijfster in huis halen!

Meer recensies van Nreniers