Stormwachter is een magisch verhaal over familie en moed vinden wanneer je het niet verwacht.

Nreniers 26 augustus 2019
Het is heel moeilijk om in magie te geloven, tot het je bij de schouders pakt en wakker schudt.

De 11-jarige Fionn Boyle gaat zijn vakantie spenderen op het eiland Arranmore bij zijn opa die hij amper kent. Tot overmaat van ramp is zijn heel vervelende zus Tara er ook bij. Het is niet nodig om te zeggen dat Fionn alles behalve uitkijkt naar zijn vakantie. Echter, het moment dat hij voet zet op het eiland, voelt hij iets merkwaardigs. Het eiland zit vol met magie en geheimen. Doorheen zijn vakantie leert hij zijn opa beter kennen, leert hij het eiland beter kennen maar leert hij vooral zichzelf beter kennen. En zijn zus? Die is misschien toch niet zo vervelend…

Stormwachter, de kaarsenmaker van Arranmore werd geschreven door de Ierse Catherine Doyle. Een leuk weetje: het boek speelt zich af op Arranmore, het eiland waar haar grootouders opgroeiden.

Stormwachter is een boek voor iets jongere lezers. Dit merk je aan het hoofdpersonage dat 11 jaar oud is. Ik vond het boek echter helemaal niet kinderlijk geschreven en de jonge leeftijd van het hoofdpersonage resulteert in enkele grappige opvattingen. De schrijfstijl is zo mooi en vlot dat je meteen in het verhaal wordt meegenomen. Het verhaal kaart ook op een hele mooie manier onderwerpen aan zoals het verlies van een dierbare.

“Hij wilde niet aan zijn vader denken, aan het feit dat ze dezelfde ogen en hetzelfde gezicht en dezelfde neus hadden. Aan het feit dat ze elkaar nooit hadden ontmoet.

Hij wilde dat zijn vader loskwam van die reddingsboot op de bodem van de zee en zijn eigen plek weer innam. Hij wilde het zo graag dat hij er bijna elke nacht mee in slaap viel en bijna elke ochtend mee wakker werd. Zijn hele leven had die wens zich schuilgehouden in een kiertje tussen zijn ziel en zijn hart, waar verlangen oplost in onmogelijkheid. “

Het boek geeft met mondjesmaat zijn geheimen prijs en wist mij zeker te bekoren! Ik heb dan ook meteen onderzoek gedaan en ja hoor: in het Engels is er alvast een deel 2. To be continued?

Meer recensies van Nreniers