Zen & de kunst van eenvoudig leven

Nreniers 25 maart 2020
Shunmyo Masuno is een Japanse zenmonnik. In dit boek geeft hij verschillende tips mee die gebaseerd zijn op de leer van het zenboedisme. “ Gun jezelf een gelukkiger bestaan.” Dit is de ondertitel en het doel van het boek: de lezer stap voor stap begeleiden naar een gelukkiger leven.

‘Een soepele geest accepteert verandering en is niet gehecht aan het verleden. In plaats van over verandering te klagen, vindt hij daarin nieuwe schoonheid en hoop. Streef naar zo’n leven ‘

Het leuke aan dit boek vind ik dat het niet bestaat uit langdradige hoofdstukken. Het bestaat uit 100 eenvoudige, korte lessen. De 100 lessen zijn opgedeeld in 4 thema’s: subtiele veranderingen in je gewoontes, veranderingen in je perspectieven, de manier waarop je met anderen omgaat en het verschuiven van je aandacht naar het nu.

Alle tips en visies in het boek zijn gebaseerd op de leer van het zenboedisme. Dit vond ik een heel boeiend concept. Voor mij persoonlijk vond ik sommige tips een beetje te zweverig. Sommige zaken lijken me ook veel gemakkelijker als je in die cultuur opgroeit dan om het hier te gaan implementeren. Toch blijven merendeel van de tips vrij algemeen en kan het wel in onze samenleving worden toegepast. Ik heb wel bewondering voor het zenboedisme en een samenleving waar een dergelijke manier van leven de norm is.

Het is een leuke afwisseling tussen mindfullness tips en praktische zaken. Door deze afwisseling wordt het boek niet té zweverig en kan je het wel vrij snel toepassen in je eigen leven. Opdrachten zoals vroeger opstaan zijn nu eenmaal makkelijker dan je ‘andere ik’ ontdekken.

Een perfecte gids voor mensen die hun drukke geest willen kalmeren en stress willen verminderen. Ik heb deze een lange tijd op mijn nachtkastje gehad om elke avond 1 à 2 tips te lezen en daar dan even mee bezig te zijn. Door de korte stukjes maakt het deze materie heel luchtig en toegankelijk.

Meer recensies van Nreniers