Oef. Wat een belevenis!

Olaf Tigchelaar 23 oktober 2022 Boekverkoper
Het is echt onmogelijk om in een paar zinnen uit te leggen waar dit boek over gaat. Gelukkig vindt zowel de schrijver als de hoofdpersoon van deze vuistdikke roman dat het helemaal niet belangrijk is waar een boek over gaat. Nou, vooruit dan maar. Ik heb me tijdens het lezen dan ook geen moment afgevraagd welk verhaal ik nou precies aan het lezen was, maar me ondergedompeld in de gebeurtenissen.
En met plezier.
Maar toch: het uitgangspunt van de roman is de zoektocht van de hoofdpersoon Diégane, een Senegalese schrijver in Parijs, naar T.C. Elimane. Deze Elimane heeft een blijkbaar verschrikkelijk goed boek geschreven (Het labyrint der onmenselijkheid), waar iedereen ontzettend van onder de indruk is.
Diégane moet en zal weten wie en waar de schrijver is en wat er met hem is gebeurd. Het wordt een zoektocht vol literatuur, racisme, kolonialisme, Afrikaans symbolisme en bijzondere ontmoetingen, herinneringen en waanideeën. En dat maakt dit een zinnelijke roman die kritisch, bevreemdend en vooral heel indrukwekkend is!

Het is geen boek dat je even leest, nee, het is een boek waar je echt zin in moet hebben en waar je mee aan de slag moet. Maar wat word je dan beloond: 5 sterren van mij voor deze roman, die me nog lang bij zal blijven..

Meer recensies van Olaf Tigchelaar