Een ode aan Het Boek

Patricia Bouwhuis-Ooyevaar 28 april 2024 Auteur
De titel 'Het Boek der Deuren' klonk vrij voorspelbaar. Toch is het niet een verhaal zoals je dat verwacht. Mij heeft het goed kunnen bekoren. Maar ja, als je als schrijver je boek opdraagt aan "alle ongepubliceerde auteurs, die ondanks tegenslagen en teleurstellingen volhouden", sta je bij mij natuurlijk al 1-0 voor.
Het verhaal gaat over Cassie, die in een boekwinkel werkt en een bijzonder exemplaar cadeau krijgt. Een boek, dat vervolgens haar wereld en die van mensen die haar lief zijn, op zijn kop zet. Dat dekt wel zo'n beetje de lading. In wezen was wat ik in handen had, niets meer dan een overduidelijke ode aan Het Boek, een lofzang op Het Lezen. Lekker materiaal, dat bovendien goed is vertaald (ook niet onbelangrijk).
Het dankwoord was voor mij een bonus. Daarin geeft de schrijver aan welke strijd er is voorafgegaan aan de totstandkoming van dit boek. Niet wat het zoeken naar een uitgever betreft, maar qua inhoud. Extra leuk vond ik de opmerkingen van zijn agent hierover. Als je de schrijver moet geloven, is het oorspronkelijke verhaal flink aangepast en is er aardig wat tijd overheen gegaan voor een uitgever/agent er brood in zag. Hiermee grijpt de auteur regelrecht terug naar de beginnende schrijvers in zijn opdracht.
Het Boek der Deuren is het eerste boek van schrijver Gareth Brown. Inmiddels staat zijn naam op mijn favorietenlijstje.
Can't wait.

Meer recensies van Patricia Bouwhuis-Ooyevaar