Mystiek in Ierland

Verschijningsdatum Maart 2020
Aantal pagina's 300 pagina's

Latoya Morris:

Latoya Morris is een Nederlandse auteur die werkt als vertaler Engels en Duits
bij een vertaalbureau. Daarnaast heeft ze al een aantal boeken geschreven.
Gebroken adem is haar eerste boek dat bij uitgeverij Hamley Books verschijnt.

Samenvatting:

De 19-jarige Patrick gaat samen met zijn ouders en zijn zusje Judith met vakantie
in Baltimore, Ierland, waar zijn tante een hotel runt. Hij heeft totaal geen plezier
in de vakantie, totdat de mysterieuze Morgayne plots in het hotel opduikt.
Hij valt meteen voor haar, maar zij lijkt onbereikbaar voor hem.

Ondertussen breekt er aan de zuidwestkust van Ierland grote chaos uit. Het weer slaat om,
er spoelen zeedieren aan op de stranden. Terwijl de storm steeds heftiger wordt,
zoekt Morgayne plots toenadering tot Patrick.

Hij geraakt al snel onder de invloed van haar charmes, maar wanneer hij ontdekt dat zij
vrouw is. Maar is hij dan nog in staat om zichzelf te redden?

Ik mocht dit boek lezen voor de leesclub van T&M. Ik houd erg van Mythen en Sagen, en had er dus meteen zin in!
In Gebroken Adem neemt de schrijfster Latoya Morris ons mee naar Het land van de mythen en de sagen: Ierland.
De cover van dit boek vond ik echt prachtig! Mysterieus en ook wel romantisch, met mooi kleurgebruik en een prachtige
vrouw die zo uit de zee lijkt op te stijgen.

De negentienjarige Patrick gaat samen met zijn ouders en zijn zusje Judith op vakantie naar Baltimore, Ierland,
waar zijn tante Amber een hotel runt. Hij heeft totaal geen zin in de vakantie mede omdat hij en verliefd is op een
meisje,al ziet ze hem niet echt staan...Alles verandert voor hem als de mysterieuze Morgayne plots in het hotel opduikt.
Patrick valt meteen voor haar, maar zij lijkt onbereikbaar voor hem. Ondertussen breekt er aan de zuidwestkust van Ierland
grote chaos uit. Het weer slaat om, er spoelen walvissen, dolfijnen en andere zeedieren aan op de stranden. Terwijl de storm
steeds heftiger wordt, zoekt Morgayne plots toenadering tot Patrick. Hij raakt helemaal onder de invloed van haar charmes,
maar als hij ontdekt dat zij iets met het stormweer te maken heeft, begint hij te beseffen dat zij geen gewone jonge vrouw is.
Maar is hij dan nog in staat om zichzelf los te maken van haar?

Gebroken adem wist mij van begin tot het einde in zijn greep te houden. Van jongs af aan ben ik al fan van mythen,sagen, legenden
en volksverhalen en het oude land Ierland is daarvan doorspekt. De setting in dit boek is dan ook heel goed gekozen en de gehele
sfeer en alle uitgewerkte details zorgen ervoor dat je alles voor je ziet. Je waant je dan ook echt in Baltimore bij Patrick en zijn familie.
Vanaf het begin af aan heb je een vermoeden welke kant dit verhaal op gaat, maar toch blijft het spannend of dit ook de uiteindelijk uitkomst
gaat zijn..

Het hoofdpersonage Patrick wordt heel goed uitgewerkt. Je leest het verhaal vanuit zijn perspectief en je leest gedurende het verhaal wat hij
precies denkt en voelt en daardoor is het nog makkelijker je in hem in te leven. Zijn band met zijn zusje Judith is erg bijzonder. Ondanks
hun typische broer/zus gedrag naar elkaar toe, hebben ze ook een soort van connectie en voelen ze elkaar feilloos aan.
Op een geven moment duikt ook Mongayne op in het verhaal en zij is een heel mysterieuze, geheimzinnige en stormachtige vrouw. Het verhaal is op
geen enkel ogenblik saai. Naast het mystieke element spelen er ook nog allerlei situaties binnen de familie, waarvan je ook alles wilt weten...

De schrijfstijl van Latoya Morris is vlot, en erg beeldend. Ze beschikt over een hele fijne en prettige manier van schrijven vol met fantasie.
Ik vond het boek erg fijn weglezen, en kon het boek met geen mogelijkheid aan de kant te leggen. Je moet gewoon weten hoe dit allemaal af gaat lopen!
De opbouw verloopt chronologisch en de verschillende puzzelstukjes vallen naar het einde toe ook steeds meer op zijn plek. Lees je graag young adult
fantasy boeken, dan is Gebroken Adem absoluut een boek dat je moet gaan lezen. Ik kende deze schrijfster niet, maar ben vanaf nu groot Fan!

Ik geef dit boek 5 sterren

Meer recensies van patricia