Alleen...

Aantal pagina’s: 340 pagina’s
ISBN: 9789463967433
Genre: psychologische thriller
Prijs: €20.99,-

Julie Meskens gaat gebukt onder de plotse dood van haar moeder. Ze stort zich op haar studie Diergeneeskunde
en heeft ondertussen de ene onenightstand na de andere. Wanneer ze ongepland zwanger blijkt te zijn,
zet dit een reeks vreemde gebeurtenissen in gang. En dan verdwijnt ze op een hete zomerdag uit haar appartement.
De politie staat voor een raadsel. Wie kan hier achter zitten? Heeft de vader van de baby Julie vermoord?
Is ze weggelopen? Werd ze ontvoerd? Alleen Julie weet wat er aan de hand is.
Ze beseft dat ze zal sterven zodra haar baby wordt geboren. Toch vecht ze niet alleen voor haar eigen leven,
maar vooral voor dat van haar ongeboren kind. De klokt tikt. De kans om te ontsnappen slinkt,
terwijl de bevalling onherroepelijk dichterbij komt.

‘Alleen’ is het solo-debuut van Barbara de Smedt en mijn eerste kennismaking met deze auteur.
Samen met een vriendin had ze al eerder het boek ‘blauw’ uitgebracht onder de naam J.B. Ocean,
een boek dat op veel lof mocht rekenen van lezers en recensenten..

De cover, lijkt een oude foto
Hij geeft me een verlaten gevoel. Een babybedje, vol met spinrag, staat alleen in een kamer.
De cover houdt mijn aandacht zeker vast. Dus dat zou ook betekenen dat hij me zeker zou opvallen in de boekhandel.

Het verhaal
Julie heeft een relatie gehad met Tom, maar omdat Tom een serieuzere relatie wilde liep de relatie spaak.
Vanaf toen hield Julie er verschillende onenightstands op na. Totdat ze er op een dag achter komt dat ze zwanger is.
Ze weet zeker dat het kind van Tom moet zijn. En nadat ze dit vertelt heeft aan hem besluiten ze samen verder te gaan.
Echter dan gebeuren er enkele rare dingen. En zowel Tom als Julie vragen zich af wat dit te betekenen heeft.
En dan verdwijnt Julie op een warme zomerdag uit haar appartement. Kort daarvoor heeft Julie nog contact gehad met Tom.
Waar is ze heen? De politie staat voor een raadsel. Zit Tom hier achter? Heeft hij Julie vermoord? Of is ze weggelopen?
De enige die weet wat er gebeurd is, is Julie. Julie is bang dat ze zal sterven zodra haar baby geboren is.
Maar ze besluit te vechten. Niet alleen voor haar eigen leven, maar vooral voor het leven van haar ongeboren kind.

Mijn eerste kennismaking met de schrijfstijl van Barbara was een schot in de roos.
Deze auteur weet hoe ze je aan haar boek gekluisterd moet houden. Doormiddel van tijdsprongen,
kleine stukjes informatie en een verhaallijn die voorzichtig gezegd zenuwslopend is te noemen
laat ze je pagina na pagina omslaan.Je wilt zo graag weten hoe het verder gaat.
Het is een psychologische thriller die onder je huid gaat zitten.
Een boek dat zich opbouwt en je voelt de spanning die het met zich meebrengt. Continu sta je op scherp
dankzij de spannende momenten die Barbara in haar verhaal heeft verwerkt.

Ook de personages hebben de aandacht gekregen die ze verdienen. Zo is Julie van een femme fatale uitgegroeid
tot een charmante en lieve jonge dame die samen met haar geliefde naar de toekomst kijkt en er helemaal voor gaat,
ondanks haar onzekerheden.

De dader echter zie je met elk beetje informatie dat je krijgt veranderen in een psychopaat.
Ik moet zeggen dat Barbara echt weet wat ze doet. De diepte in de verschillende karakters en het gevoel dat
ze op je overbrengen komt zo levensecht over dat je gewoon de rillingen over je rug krijgt. Je nekharen gaan rechtovereind staan en je
vraagt je continu af: wanneer slaat de dader toe? En hoe ver zal hij gaan om te krijgen wat hij wil? En wat wil hijn eigenlijk precies?

‘Alleen’ zit verhaal- en taaltechnisch erg sterk in elkaar!
Ik vind het een ontroerend, eng (levensecht) maar bovenal spannend boek dat laat zien hoe dun de lijn is tussen liefde en obsessie.
Het is een aanrader die iedereen gelezen moet hebben die van thrillers. Ik geloof echt dat deze auteur het in
zich heeft om groots te worden. Het is simpelweg een fantastisch boek. Barbara heeft er een fan bij!

Meer recensies van patricia