Meh boek met meh ontknoping

patrickTingen 13 april 2023
Via Bookchoice krijg ik elke maand 8 boeken. Je kan zelf niet kiezen; het is wat het is, maar het leuke is dat je zo nog eens verrast wordt. De flaptekst van het boek intrigeerde me nogal zodat ik het als luisterboek in de auto heb "gelezen".

Om daar gelijk maar mee te beginnen; dat is in eerste instantie verwarrend. In het boek wordt het verhaal afgewisseld met delen uit een artikel dat kennelijk uit de Sunday Times komt van een moment nadat dit allemaal speelt. In het boek zal dat duidelijker zijn, maar in het audioboek komt dat wat minder goed naar voren.

Het verhaal is redelijk traag en wordt vanuit het ik-perspectief verteld door Ellen, de moeder van Lucas. Lucas zit op een "goede" school en krijgt een klasgenoot die sociaal gezien wat geholpen moet worden en de school biedt zich daarvoor aan. Lucas wordt zijn buddy en de jongens worden goede vrienden. Dit tot verdriet van Ellen, want die ziet in de jongen - Kieran - niet veel goeds. Als dan de jongens een auto-ongeluk krijgen waarbij Lucas verdrinkt en Kieran zich nog net kan redden is het helemaal klaar; Ellen is er van overtuigd dat Kieran Lucas had kunnen redden en vindt dat hij hem eigenlijk gewoon vermoord heeft. Kieran wordt veroordeeld voor roekeloos rijden en Ellen begint een online haatcampagne om veroordeelden als Kieran langer vast te laten zitten. Als Kieran vrijkomt is het nog niet genoeg, maar wil Ellen hem laten vermoorden. Ze schakelt haar ex - de vader van Lucas - in om te helpen. Het plan lukt en Kieran is exit. Groot is echter Ellens verbazing wanneer ze een paar jaar later Kieran in levende lijve ziet als ze bij een klant van haar bedrijf uit het raam kijkt.

Halverwege het boek verandert het perspectief naar Vic, de ex van Ellen. Hij geeft zijn blik op de geschiedenis en de verdwijning van Kieran. Dit verandert je beeld van het verhaal en dit is goed gedaan, al kan ik er niet veel over melden zonder wat van de clou weg te geven.

Wat me tegenstond in het verhaal is de ongefundeerde haat die de hoofdpersoon heeft tegen Kieran. Ik snap heel goed hoe het voelt om je kind te verliezen, maar om dan je haat zó te projecteren op iemand die er bij betrokken is, gaat mij te ver. Ik had dan ook niet zo'n goede link met de hoofdpersoon. Het verhaal vond ik traag, alhoewel dat op zich niet verkeerd is, maar ook - door mijn antipathie voor Ellens gedrag - matig om naar te luisteren. De clou van het verhaal was redelijk, maar dan ook niet meer dan dat. Dus al met al een matig boek helaas.

Meer recensies van patrickTingen