Zombies in Groningen: een rauw debuut met gemengde gevoelens

patrickTingen 19 april 2024
De voorkant trok me als eerste en toen ik de achterkant had gelezen was ik "om": een zombieverhaal dat zich afspeelt in noord Nederland kan ik natuurlijk niet laten liggen.

Het is het debuut van Betten en dat kun je wel lezen; zijn stijl is wat rauw. Daarnaast is de hele verhaallijn wel wat heftig, maar goed, wat verwacht je anders van een zombieverhaal. De charme van het verhaal, namelijk dat het zich in Nederland afspeelt, is ook gelijk een risico, want ik acht onze regering tot veel in staat, maar het leger laten schieten op eigen burgers lijkt me straf. Anyway, al na een relatief klein aantal pagina's is de situatie dusdanig geëscaleerd dat dit wel gebeurt, dat ging mij een beetje te snel. Ik denk dat de opbouw beter had gekund. Daarnaast in mijn ogen wat teveel en te moeilijk Fries. Ik kan het zelf prima lezen, maar dit had wel iets subtieler gekund; je hoeft niet alles wat er gezegd wordt, ook in het Fries op te nemen, hier en daar een paar woorden die ook een niet-Fries snapt was ook prima geweest.

De regering probeert de zombies binnen een quarantaine-gebied te houden door bruggen te vernielen. Betten vergeet voor het gemak even dat Groningen en Drenthe aansluiten op Duitsland. Hoe daar met de grens wordt omgegaan, laat hij gemakshalve achterwege. Dan de avonturen die Homme beleeft op zijn tocht door het gebied: die zijn wat over the top, maar ook hier de overweging: wat verwacht je anders van een zombie-boek.

Niet alle verhaallijnen worden even goed uitgewerkt. Homme is op zoek naar zijn vrouw, die nog in het gebied moet zijn, een achtergebleven onderzoeker probeert een tegenmedicijn te maken en er zijn groepen met gedeserteerde militairen binnen het gebied die proberen overlevers te beschermen. Al deze lijnen hadden verder uitgewerkt kunnen worden. Heck, met deze basis had Betten er met gemak een serie boeken van kunnen maken.

Toch overheerst het positieve; het is geweldig om een zombieverhaal te lezen dat zich afspeelt in Nederland zelf. De beginnersfouten van Betten vergeef ik hem met liefde

Meer recensies van patrickTingen