Vlot en origineel boek, stijl kon iets beter

patrickTingen 15 september 2021
In Nachtmerrie treffen we de 25-jarige agente Tess de Winter aan. Zij wordt voor een moordonderzoek gekoppeld aan David Detta, een iets oudere rechercheur die gespecialiseerd is in bovennatuurlijke zaken. De reden daarvoor is dat de moord waar ze voor aan elkaar worden gekoppeld overeenkomsten heeft met een eerdere moord met die kenmerken. David staat op het punt eruit gewipt te worden door zijn superieuren en Tess krijgt de opdracht een negatief rapport over hem schrijven. Tenminste, als ze gepromoveerd wil worden, maar gaandeweg het onderzoek merkt ze dat Detta toch niet zo gek is als hij lijkt.

Nachtmerrie heeft een leuke setting; meerdere moorden met een bovennatuurlijk randje. Dit wordt goed uitgewerkt in het boek. De diverse karakters in het boek zijn redelijk goed beschreven, wel vind ik de assistenten van Detta een beetje té ver gezocht; zo lijkt het me niet mogelijk om er binnen de politiewereld persoonlijke lijkschouwers op na te houden. De plot van het verhaal is ook prima, maar wat ik wat minder vond is het bovenmatige gebruik van plotselinge gebeurtenissen. Zo staat het woord "opeens" maar liefst 74 keer in het boek. En dat terwijl het boek 192 pagina's heeft.

Ik heb het boek 'gelezen' via een audioboek van BookChoice; het verhaal wordt fan-tas-tisch voorgelezen door Marcel Hensema. Hij voegt nét genoeg accenten en stemveranderingen door om het mooi te maken; het is heerlijk om een Groningse politiecommissaris ook écht met een Gronings accent te horen.

Ondanks het minpuntje uiteindelijk geen verkeerd boek; een vlot lezende pageturner, maar geen hoogdraver. Vandaar 3 sterren.

Meer recensies van patrickTingen