Lezersrecensie
Lees- en zoekboek
Tien teams gaan van start, maar ze vallen een voor een af. Wat is er hier aan de hand? Op deze vraag krijg je een antwoord door goed te kijken naar de prachtige illustraties van Sebastian Van Doninck.
Dit prentenboek biedt enorm veel mogelijkheden om mee te werken, ( gewoon voorlezen, WO lessen, MO lessen, filosoferen rond winnen en verliezen, rond vandalisme,..)
Ik gebruikte het boek als inleiding op het thema Vliegen. Ik begin met de kaft zo had ik ook direct een zicht op wat de leerlingen (3de leerjaar Brussel) al wisten over het thema. Zo wist iemand dat er een oorlogsvliegtuig op stond of er toch op leek. Direct insteek om te vragen waarom ze dat zei. Wel ze had ooit een museum bezocht. Kids gingen spontaan nadenken of ze een van deze vliegende voorwerpen hadden gezien. Over de vliegtuigen wisten ze al het een en ander, maar die vogels, ja dat zijn gewoon vogels. Het moment dus om het boek voor te lezen. ( ik probeerde voor te lezen als echte commentator, niet zo makkelijk) kids gingen helemaal mee in het verhaal. Nu konden we opzoek naar de soorten vogels, maar eerst wouden ze toch de sabotage onderzoeken. Dat was echt super om te doen. Ik stond erbij en keek ernaar. Toen kwamen ook spontaan ideeën over hoe en waarom. Ze bedachten andere mogelijke sabotage. Hierna ging de WO les verder. Het thema eindigde met muzische opdracht rond Panamarenko. Er werd eerst iets over zijn werk verteld en al gauw gingen ze aan de slag met allerlei materiaal om vliegende voorwerpen mee te maken.
Dit prentenboek is een echte aanrader voor elke avonturier. Ik zou er geen leeftijd op plakken want met dit boek kan je echt alle kanten op.
Dit prentenboek biedt enorm veel mogelijkheden om mee te werken, ( gewoon voorlezen, WO lessen, MO lessen, filosoferen rond winnen en verliezen, rond vandalisme,..)
Ik gebruikte het boek als inleiding op het thema Vliegen. Ik begin met de kaft zo had ik ook direct een zicht op wat de leerlingen (3de leerjaar Brussel) al wisten over het thema. Zo wist iemand dat er een oorlogsvliegtuig op stond of er toch op leek. Direct insteek om te vragen waarom ze dat zei. Wel ze had ooit een museum bezocht. Kids gingen spontaan nadenken of ze een van deze vliegende voorwerpen hadden gezien. Over de vliegtuigen wisten ze al het een en ander, maar die vogels, ja dat zijn gewoon vogels. Het moment dus om het boek voor te lezen. ( ik probeerde voor te lezen als echte commentator, niet zo makkelijk) kids gingen helemaal mee in het verhaal. Nu konden we opzoek naar de soorten vogels, maar eerst wouden ze toch de sabotage onderzoeken. Dat was echt super om te doen. Ik stond erbij en keek ernaar. Toen kwamen ook spontaan ideeën over hoe en waarom. Ze bedachten andere mogelijke sabotage. Hierna ging de WO les verder. Het thema eindigde met muzische opdracht rond Panamarenko. Er werd eerst iets over zijn werk verteld en al gauw gingen ze aan de slag met allerlei materiaal om vliegende voorwerpen mee te maken.
Dit prentenboek is een echte aanrader voor elke avonturier. Ik zou er geen leeftijd op plakken want met dit boek kan je echt alle kanten op.
1
Reageer op deze recensie