Relmuis aka Pat Vinalst

peetje-joan 05 juli 2020
Frida moet niets hebben van haar vervanger van Omer, die eigenlijk Rudy Claes heet wat iemand van 1C blijkt te weten. De vervanger, Pat Vinalst a.k.a de relmuis doet alles verkeerd, althans in de ogen van Frida. Ze zit in een rolstoel en moet toch klas taken uitvoeren zoals het aanwezigheidsregister wegbrengen. Ze is het hier niet mee eens en laat dit duidelijk merken. Haar gedrag zorgt steeds voor de nodige opschudding.

Als leerkracht kan ik me wel vinden in zijn aanpak van Pat Vinalst. Hij heeft enorm veel geduld met Frida. Bij mij had ze er al fiks van langs gekregen, ondanks haar uitvlucht ‘maar ik ben gehandicapt want ik zit in een rolstoel. ‘
De manier waarop het boek geschreven is, weerspiegelt hoe jongeren met elkaar communiceren : chats, telefoongesprekken, screenshots, dagboekfragmenten en grappige tekeningen in de kantlijn. Deze schrijfstijl, die doet denken aan de grafhic novels, zal vooral de minder gemotiveerde lezer aan het lezen zetten. Geen moeilijke woorden, ingewikkelde zinsbouw of lange beschrijvingen. Ik las het boek uit op een regenachtige zaterdag namiddag ( 109 pg).
Ik raad het boek aan voor lezers tussen de 10 en 14 jaar.

Meer recensies van peetje-joan