Geschiedenis van schapen

Petra Renaud 06 november 2021
Iedereen vindt ze vanzelfsprekend. Schapen, wandelende bolletjes wol in de wei of op de hei. Maar dat schapen een behoorlijke invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de mens is voor de meesten van ons onbekend. Daar gaat dit boek van Sally Coulthard over.
Een prachtige cover die rust uitstraalt en mooi over de gehele kaft doorloopt, toch trekt de titel meer mijn aandacht. Wereldgeschiedenis en schapen, wat hebben die twee met elkaar te maken? Nou een heleboel blijkt uit dit boek. Coulthard weet dit alles met een vlotte pen neer te zetten.
Per hoofdstuk, die begonnen wordt met een prachtige linosnede, bespreekt ze een thema. Van honden tot kinderversjes. Meerdere feitjes komen aan bod en niet als een saaie geschiedenis les. Door de bronvermeldingen kan je merken dat Coulthard gedegen onderzoek heeft gedaan, gelukkig allemaal netjes vermeld achter in het boek. De geciteerde stukken fictie doen de soms lange stukken tekst even tot leven komen. Die lange stukken tekst waren soms taai, af en toe een extra alinea had ik prettiger te lezen gevonden. Soms kwam het zelfs op mij over dat Coutlhard teveel informatie in 1 hoofdstuk wilde stoppen. Zo gaan we in 1 hoofdstuk van de relatie van honden met hun herders naar de veemarkten in het Engeland van de 19de eeuw.
Al met al is een kleine geschiedenis van de wereld aan de hand van schapen een mooi boek vol feitjes over schapen en hun relatie met de mens
Ik geef dan ook 3 sterren

Meer recensies van Petra Renaud