Aangrijpen verhaal

Petra Wiggers 10 december 2023
Terug naar Tarvod van Boris Dittrich is een aangrijpend verhaal verhaal over een ontluikende liefde.
Sophie Lohman is ambtenaar bij het Rijksvastgoedbedrijf. Haar taak is erfgenamen zoeken van eenzaam gestorven personen met een nalatenschap.
Sophie vindt in de nalatenschap van Roman Ronnes een dagboek uit 1977. Het dagboek bestrijkt een periode van 3 maanden. De tijd die hij als v19-jarige rijwilliger doorbracht in de kibboets Tarvod in Israel. Roman vond daar de liefde van zijn leven Noah. Noah is echter getrouwd en heeft een kind. Dat zorgt voor de nodige complicaties.

Sophie leest het verhaal en wordt er sterk door getroffen. Mede door het verhaal is ze vastbesloten te achterhalen of Roman Ronnes ergens toch nog nabestaanden heeft en hoe het Roman is vergaan en hoe hij is overleden.
Het eerst deel van het boek vertelt het verloop van de tijd in de Kibboets.
Het tweede deel de zoektocht van Sophie.
Het verhaal gaf mij het gevoel dat dit een waar gebeurd verhaal moest zijn.
Het boek heeft mij sterkt ontroerd.

Terug naar Tarvod geeft ook een mooi beeld van het leven in een kibboets in het Israƫl van de jaren zeventig.

Meer recensies van Petra Wiggers