Recensie oorlogsgeheimen

06 november 2019
De film van dit boek had ik voor het lezen van het boek gezien, ik vond dit een fantastische film en ook een zeer speciale film omdat het dicht bij mijn huis was opgenomen en dan heb je toch op de een of andere manier een beter gevoel over de film. Van het boek zelf verwachtte ik dus erg veel omdat ik hoopte dat het net zo leuk zou zijn als de film. Ondanks dat er hier en daar wel een paar kleine verschillen zaten was het nog steeds een topboek. Dit is sowieso mijn favoriete boek en dat komt dus ook doordat het verhaal zich zo dicht bij mijn huis heeft plaatsgevonden. Ik woon dus in Maastricht en in de grotten van de Sint-Pietersberg werd de film gemaakt en daar kwam ik vaak met familie en vrienden. Met hoge verwachtingen ging ik dus het boek lezen en ik vond het heel fijn om doorheen te lezen. Ik had dit boek als een van de weinige snel uitgelezen en ik ging ik dus gewoon heel vlot en gemakkelijk doorheen. Het boek was super boeiend omdat ik er ook nog wat van leerde, in dit geval dus wat over de tweede Wereldoorlog. Over de tweede Wereldoorlog had ik nog niet heel veel gelezen maar wel een paar boeken, maar die gingen dus niet over het leven in Nederland tijdens de oorlog en al helemaal niet over het leven in Maastricht. De structuur was eigenlijk precies hetzelfde als die van in de film en was daarom al van tevoren duidelijk. Het was natuurlijk erg voorspelbaar door de film maar wel echt verrassend soms omdat ik me echt verbaasde over hoe goed ik me in het verhaal kon plaatsen door de manier waarop vooral de emoties bijna even goed als in de film werden benadrukt. Dus ik kon mezelf heel goed identificeren met de hoofdpersonages en dat maakte het lezen nog plezieriger.

Meer recensies van