Waardevol reisverslag en historisch document.

Pierre MG Peeters 08 november 2023
“Voyage à Surinam” van de Antwerpse juwelierszoon P.J. Benoit verscheen bijna twee eeuwen geleden en is een standaardwerk en maatstaf over het slavernijverleden, want in vrijwel elke nieuwe publicatie over de slavernijgeschiedenis of over de geschiedenis van Suriname worden de tekst en vooral de steendrukken van P.J. Benoit gebruikt en/of aangehaald.

Het originele boek, vertaald door Ger Leppers, is een buitengewoon werk dat de lezers meeneemt op een betoverende reis naar een ander tijdperk en een andere wereld.

Huidig boek begint met een uitgebreide inleiding over Pierre Jacques Benoit en zijn ‘Reis naar Suriname’ waarin Carl Haarnack en Garrelt Verhoeven, de samenstellers van huidige heruitgave, dieper ingaan op het leven van Benoit en de geschiedenis naar het hoe en waarom van zijn boek ‘Voyage à Surinam’ uit de doeken proberen doen.

Wat hen opviel, was dat sommige delen uit het originele boek heel wat gelijkenissen vertoonden met andere werken over Suriname. Tevens vielen hun onjuistheden op in zijn beschrijving van o.a. de Jodensavanne en tig andere streken, dorpen, steden… van en in Suriname. De samenstellers zijn het erover eens dat ‘Voyage à Surinam’ in grote mate is ontstaan uit verhalen en beschrijvingen uit eerdere publicaties van andere auteurs. Uiteraard zijn er ook authentieke feiten opgenomen en berust niet het hele boek op ‘plagiaat’ avant la lettre.

Iedereen is het er echter over eens dat de gedetailleerde tekeningen wel origineel van Benoit P.J zijn en een zeer goed beeld geven van de toenmalige orde, welzijn en levensstijl in Suriname. De tekeningen zijn als het ware echte ooggetuigen van een onbekende wereld, waarvan hij in Brussel door vooraanstaande steendrukkers Jean-Baptiste Madou en Paul Lauters lithografieën liet maken.

Ik was aangenaam verrast door de schilderachtige schrijfstijl van Benoit waarin hij levendig de weelderige natuur, de inheemse bevolking en de kleurrijke cultuur meeslepend beschrijft, zodat ik mij in het midden van het oerwoud waande, omringd door de exotische geuren en geluiden van het land. Maar Benoit had ook oog voor de sociaal-economische en politieke aspecten van Suriname in die periode. Hij onderzocht o.a. de plantage-economie, de koloniale overheersing en de slavernij.

Lezer, laat u zeker niet ontmoedigen, want u krijgt de kans om u onder te dompelen in de prachtige, zij het fel, veranderde wereld die Benoit destijds heeft beschreven en het herinnert ons eraan dat reizen naar verre oorden in die tijd een avontuurlijke onderneming was en Benoits moed om naar Suriname te gaan exceptioneel en gedurfd te noemen was.

Leuk aan deze heruitgave is dat het niet zomaar een reproductie van het originele werk is geworden, het bevat immers waardevolle toevoegingen en voetnoten die uitleg geven bij historische gebeurtenissen en culturele verwijzingen, waardoor het boek een rijkere en diepere leeservaring biedt. Daarnaast zijn er illustraties en kaarten toegevoegd die de beschreven locaties en bezienswaardigheden visualiseren, waardoor de lezer zich nog beter kan inleven in de reis.

Een uitgebreide literatuurlijst werd opgenomen waar de geïnteresseerde lezer zeker kan uit putten om zich verder in het onderwerp te verdiepen. Een persoonsnamen-, een plaatsnamen- en een onderwerpenregister sluiten het boek af.

Reis naar Suriname is niet alleen een reisverslag, maar ook een terugblik op een vervlogen tijdperk en een andere kijk op de wereld. Het is zeker een goed uitgangspunt om de rijke geschiedenis van Suriname te verkennen en ik weet zeker dat het de lezer, net als het bij mij deed, zal betoveren met zijn tijdloze schoonheid en rijke inhoud. Hoewel dit verhaal zich afspeelt in de 19e eeuw, blijft het boek boeiend en relevant: het biedt niet alleen historische inzichten, maar roept ook een gevoel op van tijdloze verwondering en ontdekking.

Reis naar Suriname is een waardevol reisverslag en historisch document dat mij heeft meegenomen op een boeiende reis door het Suriname van de 19e eeuw. Benoits scherpe observaties, kunstenaarsoog en diepgaande interesse in culturele diversiteit maken dit boek tot een onschatbare bron voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis, reizen, culturele verkenning en slavernij(verleden) in het bijzonder.

Dit boek is een absolute aanrader en waardeer ik graag met vijf sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters