Mauk: verbeelding en suggestie

Pieter Jan 19 november 2023
Mauk is geschreven door Jan Vantoortelboom. Het is alweer zijn zesde roman. Toen ik het boek uit had, ontdekte ik dat Jan Vantoortelboom met Mauk de Boekenbon Literatuurprijs 2023 had gewonnen. Het is een mooie winnaar. Ik kende Jan Vantoortelboom niet en had nog nooit wat van hem gelezen, maar Mauk heeft mij wel nieuwsgierig gemaakt naar zijn eerdere boeken.

Mauk is de naam van de hoofdpersoon van het boek. De naam Mauk is een samentrekking van de echte naam, Maurice en de eerste letter van zijn achternaam K*. Het boek wordt verteld vanuit het perspectief van Mauk.

Het boek opent pakkend, maar de gehele eerste zin heb ik wel een paar keer moeten lezen. Dat is kenmerkend voor het boek, maar dat is helemaal niet erg. Ik had even nodig om in het boek te landen, maar dan gaat het onder je huid zitten. Het is een mooi geschreven en gecomponeerd boek.

Mauk is een oude zieke man en hij ligt ziek op zijn bed voor het raam. Volgens de eerste zin van het boek is hij stervende. Maar in dit boek weet je als lezer soms niet wat waar is en wat verbeelding. Het boek is suggestief geschreven. Jan Vantoortelboom vult niet alles in en laat het over aan de verbeelding van de lezer. Verbeelding is ook het afweer mechanisme van Mauk voor traumatische gebeurtenissen tijdens zijn leven.

Het boek heeft een 3-tal verhaallijnen. In iedere verhaallijn spelen verhoudingen een rol die invloed hebben op de andere verhaallijnen. De verwevenheid tussen deze lijnen en verhoudingen maken Mauk tot een intrigerend verhaal.
1) In de tegenwoordige tijd ligt Mauk in zijn huisje voor het raam te sterven. Het huisje heeft hij geërfd van zijn onkel Konrad, een broer van de man van zijn moeder. Hij wordt verpleegd door Jenny. Zij is de dochter van Carla, een getrouwde vrouw waarmee Mauk vroeger een verhouding heeft gehad.
2) In zijn jeugd heeft Mauk een verwrongen relatie met zijn vader. Mauk moet de boeken van Karl May lezen en wordt hierover door zijn vader tot in detail ondervraagt. Mauk is bang om te falen en als hij het antwoord niet weet, zegt Mauk het boek nog eens te lezen. In de beschrijving van Jan Vantoortelboom voel je de dreiging in de relatie tussen vader en zoon. Moeder is de reddende engel voor Mauk. In het boek wordt gesuggereerd dat moeder een relatie heeft gehad met nonkel Konrad. Op de dag van de geboorte van Mauk komt Konrad komt om het leven wanneer hij uit een boom valt waaruit hij een maretak wil knippen ter gelegenheid van de geboorte.
3) Mauk vlucht uit de werkelijkheid in zijn verbeelding naar het wilde westen. Hier reist hij samen met zijn ouders en oudere broer Henry. Thuis speelt Mauk met kleine poppetjes de trek naar het westen.

Mauk is compact geschreven, bevat geen woord te veel. Het laat de lezer niet alleen kennismaken met de verbeelding van Mauk, maar laat door de verschillende suggesties ook het nodige over aan de verbeelding van de lezer. Mauk is een mooi boek en wat mij betreft een waardig winnaar van de Boekenbon Literatuurprijs 2023 (en daarmee de opvolger van Het lied van ooievaar en dromedaris).

Meer recensies van Pieter Jan